Osvědčilo se nám

Chcete rozlišit děti při týmovce jako třeba fotbal či bojovka – rozlišovací vesty jsou ideální – jsou vidět i v lese.

Více...

Nejlepší hry

  1. Kolotoč
         
  2. Pejskové do boudiček
         
  3. Pane za mnou, pane proti mně
         
  4. Filmové ateliéry
         
  5. Hry s plížením
         

Medvěd - Návštěva zoo - výlet

Čas přípravy
2 hodiny
Čas realizace
2 hodiny
Místo
zoo
Roční období
celý rok
Počet účastníků
od 4
Hodnocení
     
Autor
Pionýr
Stav
Publikována
Vytvořeno
17. 10. 2014
Upraveno
15. 2. 2018
Věková kategorie
Náročnost na materiál
Žádná
Výchovný program
Mláďátka a Zvířátka
Pracovní listy
Ne
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
Kompetence ke komunikaci
Kompetence sociální a personální
Kompetence občanská

Cíle

Rozvoj těchto kompetencí: k učení, ke komunikaci, sociální a personální, občanská.
Umožnit poznat i cizokrajná zvířata, která v lese, v parku a na statku nelze spatřit.

Motivace

Poznávání cizokrajných zvířátek je pro děti zábavou, taková však v lese nebo v parku nenajdou, proto musíme všichni podniknout výlet do zoo, aby se s těmito zvířátky děti mohly blíže seznámit a naučit se o nich základní informace.

Potřeby

Fotoaparát, mapa zoo, tužky.
K tomuto metodickému listu není žádný pracovní list.

Provedení

Například zoologická zahrada dává k dispozici mapu celé zoologické zahrady. Vezměte proto pro každého badatele jednu (spíš pro družinu s instruktorem) a jejich úkolem bude zakreslit cestu, kolem jakých zvířat prošli. V té mapě bývají také zakresleny obrázky zvířat bez názvů, tak je tam děti mohou dopsat nebo později dolepit v klubovně. Nezapomeňte na fotky. Protože děti budou moc rády, když na některé budou zobrazeny a lze z nich potom vytvořit nástěnku, kdy děti mohou svým rodičům ukázat, kde byly.

Promyslet:
Pokud se rozhodnete navštívit s dětmi zoo, vyžaduje to poměrně dlouhou a náročnou přípravu.

1. Stanovte si cíl, kam s dětmi chcete, zda do nedaleké farmy, nebo na výlet do několik desítek až stovek kilometrů vzdálené zoo. Od toho se pak odvíjí další přípravy.

2. Výchovné prostředky: Samozřejmě musíte připravit, co jim vůbec budete říkat, jestli si v zoo zahrajete nějaké hry, nebo jen budete obcházet jeden výběh po druhém. A hlavně přemýšlet o tom, co chcete, aby tento výlet dětem dal.

3. Doprava: Samozřejmě můžete dětem dát prostor, aby se rozhodly, jakým způsobem by se tam chtěly dopravit. Mohou zkusit najít dopravu samotnou. Poraďte se s nimi, kam jet, ukázat na mapě, kde se zoo, farma nachází. Ale nezapomeňte, že si všechno musíte znovu ověřit a především zvážit i fyzickou kondici účastníků výletu. Délka pochodu by měla odpovídat věku dítěte (například sedmileté dítě by mělo maximálně ujít sedm kilometrů).

4. Stravování a pitný režim: Nejjednodušší se jeví, pokud si děti vezmou svačinu a pití z domova, ale pokud chcete, aby měly teplý oběd, tak nezapomeňte rezervovat místa v restauraci. Nespoléhejte na to, že vždycky najdete někde volné místo.

5. Cena: Předem byste měli mít také spočítáno, kolik bude tento výlet stát (doprava, vstupné, případně strava...).

6. Příprava: Na schůzkách před výletem děti seznamte s jeho motivací, s tím, co si mají vzít na sebe a s sebou, co je asi čeká…

7. Sdělení pro rodiče: Nezapomeňte o výletě informovat rodiče. Nejlépe napsat jim papír s informacemi, pokud na ně máte e-mailový kontakt, tak napsat e-mail nebo napsat sms, kde jim oznámíte cíl vašeho výletu, cenu, dobu srazu, ale i návratu. Dejte jim také kontakt na sebe, aby vás mohli kdykoliv zkontaktovat. Výhodou je mít také telefonické kontakty na rodiče, kdybyste se zpozdili.

Zkouška badatelů
Předtím, než se badatelé vydají na svou výpravu do Afriky, musí složit zkoušku, ve které prokážou, že se mohou stát badateli. Celá skupina badatelů jde za vedoucím nebo instruktorem, který se po nějaké chvíli zastaví a položí otázku prvnímu badateli, který jde za ním. Pokud ji badatel správně zodpoví, tak získává bod a zařadí se na konec. Kdo získá nejvíce bodů, tak vyhrává. Pokud máme s sebou více instruktorů, tak každý může mít svou vlastní skupinku, které bude zadávat úkoly.
Otázky mohou být následovné: Jak se jmenuje toto zvíře? Co je tohle za strom? Kolik antilop je ve výběhu?
Na zpáteční cestě nechte děti, aby si sdělovaly zážitky. Diskutujte o tom, jaká zvířátka se jim nejvíce líbila a proč.

Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Příroda a Poznání.

Pozor na

Před cestou si zopakujte s dětmi pravidla pro bezpečný přesun. Při pobytu v zoologické zahradě upozorněte děti na to, co se v zoo nesmí dělat.
Nezapomeňte přibalit lékárničku a mobilní telefon.

Nabídková legenda

Stali jsme se africkými badateli, kteří byli vysláni, aby vytvořili mapu velkého území Afriky a zjistili, jaká zvířata tam žijí. Dětskou fantazii podpoří, pokud si například vyrobíme čepice připomínající badatele a k tomu oblékneme zelené (khaki, béžové, hnědé, „maskáčové“ – co kdo má) šortky, košile nebo trička.

Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi

Pozor na práci s mapou – děti s oslabeným prostorovým vnímáním se v ní těžko budou orientovat, proto zakreslování trasy po zoo ponechte někomu bystřejšímu. Rovněž není vhodné ponechávat zapisování jmen zvířat na dysgrafikovi – mohla by být nečitelná. A děti s poruchami ADD či ADHD při výletu do zoo mějte u sebe, abyste měli jistotu, že zvládnete „kočírovat“ jejich nevhodné chování. Pokud budou celý výlet dodržovat stanovená pravidla chování, určitě si zaslouží sladkou odměnu.