Víte, že?

Činnost pionýrských oddílů a klubů je rozmanitá také díky tomu, že se na její tvorbě podílejí i děti.

Jak na hry

Činnost na táboře by měla být z velké části dopředu naplánovaná, rozmyšlená a připravená. Proto se oddíloví vedoucí a instruktoři scházejí už před táborem a připravují hry tak, aby s tím na táboře měli co nejméně práce a všechno proběhlo v klidu.

Přečti si, jak připravit a zorganizovat hru.

Ne všechno vždy proběhne podle plánu, a proto je dobré mít v zásobě hry a aktivity, které se dají zrealizovat s minimem materiálu a minimální časovou náročností na přípravu. Zkus si před táborem sadu takových her připravit.

Zapamatuj si

Úspěšnost činnosti, vzdělávání a výchovy dětí a tedy i soudržnosti a pevnosti našich družin a oddílů a jejich dalšího rozvoje záleží na správném výběru metod a forem práce. Ani ten nejrozmanitější obsah děti nezaujme, pokud správně nezvolíme metodu (hru, vyprávění, rozhovor…).

Zkus si odpovědět

Hry můžeme třídit podle různých kritérií do následující kategorií:

Věkové

  1. nejmladší (6–9 let)
  2. mladší (10–12 let)
  3. starší (13–15 let)
  4. 15+

Podle pohlaví – hry vhodné spíše

  1. pro kluky
  2. pro holky

Podle počtu hráčů

  1. pro jednotlivce
  2. pro dvojice
  3. pro určitý počet hráčů
  4. pro družinu
  5. pro oddíl/celý tábor

Podle prostředí

  1. venku (louka, les, hřiště, město…)
  2. uvnitř (klubovna, tělocvična, dopravní prostředek…)

Podle výchovného cíle

  1. cvičící paměť
  2. cvičící postřeh
  3. cvičící smysly
  4. k rozvoji pohybu a vytrvalosti
  5. k rozvoji jemné motoriky
  6. k podpoře komunikace
  7. k podpoře týmové spolupráce
  8. seznamovací
  9. na rozehřátí
  10. na uvolnění
  11. dramatické
  12. hudební
  • Znalost – pravidel, problému, možností. Rozhodčí musí dokonale zvládat pravidla hry, soutěže, předpokládat chyby, kterých se účastníci mohou dopustit. Nelze měnit pravidla hry v průběhu soutěže.
  • Nestrannost – v žádném případě nesmíš stranit lepšímu, sympatickému a oblíbenému dítěti, oddílu, žádným způsobem nesmíš nikoho z účastníků hry nebo soutěže zvýhodňovat.
  • Rozhodnost – tvoje rozhodnutí při hře nebo soutěži jsou konečná, nepřipouštěj diskusi. Zjistíš-li, že jsi se mýlil/a tak, že to ovlivnilo konečný výsledek soutěže, hry, omluv se postiženým a raději soutěž (krátkodobou) opakujte. Nerozhodnost nikdy nedej najevo!
  • Klid – nenech se jako rozhodčí nikdy strhnout průběhem hry ke vzteku, projevům radosti, zlosti – nenadávej, nekřič zbytečně. Hádky a rozpory, které mohou vzniknout, ukonči ihned – domluvou, napomenutím, vyloučením ze hry či soutěže. Nervozita, nerozhodnost a neklid vždy snižují autoritu rozhodčího.

Mohlo by se hodit: