Víte, že?

Ideály Pionýra, jež jsou základní osnovou naší výchovné práce, vycházejí z tradičních evropských hodnot a pravidel chování. Jejich cílem je vychovat slušné a aktivní občany, lidi vnímavé a ohleduplné k bezprostřednímu i širšímu okolí.

Příroda

Vyzkoušeli jste z oblasti Příroda a poslali nám své postřehy. Děkujeme.

 

  1. PS Kroměříž – oddíl Stopa

Tajemství staré truhly – P2 – Hry s pexesy

Pro dubnové Něco za něco jsme si v Auredniku koupili pexetrio Příroda a hráli turnaj v poněkud náročnější podobě než v minulosti. Pro inspiraci posíláme obrázek dřevěného Tripexesa – které nejspíš vydrží déle, než běžný karton a je velmi podařený. Metodický list bychom doplnili o nabídku pexetrií s náměty přírody a návodem ke hře.

Snoopy, PS Kroměříž

 

 

 


PS Tuláci (Klatovy) – oddíl Rangers, oddíl Robinsoni

Tajemství staré truhly – P7 – Botanika

Na schůzce jsme si také zahráli hru „Poskládáš jméno z přírody“? Děti byly rozděleny do dvojice. Ve dvojici se měly rozhodnout, čí jméno znázorní pomocí prvků živé i neživé přírody. Pokud se např. rozhodly pro jméno TOMÁŠ, muselo být vyskládáno T – tráva nebo třezalka, O…. a tak dále. Bodování: pokud vybraly konkrétní rostlinu (třezalka – dostaly 2 body), obecné pojmenování (tráva – 1 bod). Oddíl Robinsoni hrál hru venku, skládali to tedy „na živo“.

Willy, PS Tuláci

Robinsoni zařadili Botanické čtverce. Tuto aktivitu jsme upravili do klubovny a doplnili o určování světových stran na mapě. Týmy dostávaly instrukce – např. Na severu je podběl. Tak si na severní stranu napsali podběl. Na jihovýchodě je… Když jsme zaplnili celý papír, provedli jsme kontrolu umístění na světových stranách. Potom se členové týmu dohodli, kdo jakou rostlinu bezpečně pozná. Na stole uprostřed klubovny byly kartičky pexesa. Hráč, který byl na řadě, šel hledat danou rostlinu. Našel ji očima, neukazoval na ni, ale měl za úkol všimnout si čísla na kartičce. To potom předal týmu a zapsali jej na patřičné místo. Pokračoval další hráč. Pokud byli v úzkých, mohli se spolu poradit (např. jak květina vypadá).

Byli jsme zaskočeni, jak málo rostlin byly děti schopné na začátku pojmenovat. Na táboře si zahrajeme podobnou hru se živými kytkami.

Aviča a Renča, PS Tuláci

 


PS Směr- 54 oddíl

Tajemství staré truhly – P2– Hry s pexesy

Hru jsme si upravili tak, že děti štafetově běhaly na místo, kde byly kartičky a tam je mohly otáčet. Jelikož na hře bavilo děti nejvíce to, že si mohou povídat a cestou k lístečku běžet jako pes, žába, had… tak nevěnovaly moc pozornost cíli hry, a to najít co nejvíce dvojic. Děti také mezi sebou nekomunikovaly, proto se stávalo, že pořád otáčely stejnou kartičku, i když si mohly říct, co na té kartičce je. Hru nakonec pomohlo dokončit to, že děti mohly otáčet 4 kartičky najednou a naráz mohly běžet 2 děti z týmu. (Pozn.: Děkujeme za precizně zpracovanou zpětnou vazbu.)

Denča a Honza, PS Směr

 

 

 

 


PS Plejády Šternberk – oddíl Poletušky

Mláďátka – T6 – Třídíme odpady

Zopakovali jsme si třídění odpadů na klubovně a potom se vypravili k nejbližšímu odpadovému místu. Po návratu do klubovny zúročily děti nové vědomosti v pracovním listu. Malé děti malovaly, větší stříhaly a se staršími ve skupinkách lepily odpady na správné kontejnery. Ty nejstarší a nejrychlejší děti se měly ještě naučit recyklační značky, které následně naučily ostatní děti. Děti říkaly, že to byla jedna z těch nejlepších schůzek a velice k tomu přispěly tyto pracovní listy, které jsem si mohl nakopírovat a použít.

Xˆandy, PS Plejády Šternberk

 


PS Ještěr – oddíl Ještírci

Putování se psem – T6 – Jedeme do ZOO

Náš oddíl Ještírci se v dubnu vydal na výlet do Olomoucké zoologické zahrady. si děti s vedoucími povídali o zvířatech, která můžeme v zoo vidět, která mohou vidět ve volné přírodě a která lze chovat doma. V zoo jsme využili pracovní listy, které má zoo na webových stránkách. Děti ve skupinkách vyplňovaly listy. Menším dětem pomáhali vedoucí a instruktoři. Potřebné informace byly někdy dostupné na informačních tabulích u výběhů, jindy musely děti přemýšlet, pozorovat zvířata nebo odhadnout odpověď. O výletě jsme si povídali i na následující schůzce. Metodický list je stále aktuální a aktivita je stále „in“ 😊

 


PS Expedice – 48. PTO Stezka

Putování se psem – P1 – Zvířata a rostliny mají svůj domov

Pro oddíl mladších dětí (6-9) jsem vybrala metodický list odpovídající jejich věkové kategorii. V celoroční činnosti jedeme motivačně podle různých uměleckých děl nebo knížek. Na schůzku jsem si připravila pohádku o Brémských muzikantech. Aktivitu jsem trochu poupravila: Brémští muzikanti se vydali na cestu lesem. V tom uviděli po lese pobíhat i zvířátka, která by se zde normálně nevyskytovala. Děti měly za úkol muzikantům pomoci určit, kam zvířátko zařadit a do jeho domečku ho donést. Každé dítě mohlo v jednom okamžiku vždy nést jen jeden papírek. Domečky byly tři: farma a přilehlá pole, les a louka, park či zahrada. Aby to nebylo tak lehké a děti měly pohyb, přidala jsem prvek pytláků. Pytláci chodili po pozemku a bránili dětem ochránit zvíře a zanést ho do jeho domečku. Když pytlák dítě chytil, vzal si zvířátko, které později zase navrátil do oběhu. Dítě se muselo jít oživit dřepem k budově. Hra skončila využitím všech kartiček.

 


PO Rondel při POP

Putování se psem – P11 – Zvířátka a jejich stopy

Děti začaly hrou „Zvířata“. Tu zvládly ve většině rychle a bezchybně. Těm, které měly problém s psaním, jsme před hrou pomohli názvy zvířat napsat. Po ukončení jsme ještě rozdělení zvířátek probrali společně.

V druhé části se děti rozdělily na dvě skupiny, které si zahrály pexeso. Bylo vidět, že většina dětí se potkala s vyobrazením stop i některými druhy zvířat poprvé. Proto bude možné zařadit aktivitu opakovaně.

Petr, PO Rondel (při POP)

 


PS Zborovice – oddíl Mláďata

Mláďátka – P8 – Vycházka za zvířátky, Zvířátka – P2 – Poznávám zvířata

Na jedné z našich schůzek jsme využili kombinaci aktivit z Mláďátek a zvířátek. Největší úspěch měla pantomima, i když bylo třeba menším dětem „napovídat“, a kreslení podivných zvířat, které jsme si trochu upravili. Děti kreslily bez mluvení podle zadání. Příklad: nakresli jakoukoliv hlavu zvířete, další dítě pak přidalo jakékoliv tělo, nohy apod. Ve finále vzniklo prapodivné zvíře, nad kterým jsme pak s dětmi diskutovali „Co kdo vlastně kreslil?“

Lenka Sakařová, PS Zborovice

 


PS Dobřany – oddíl Delfíni

Zvířátka – P7 – Medvěd – Pomáhám přírodě, Putování se psem – P12 – Chráníme přírodu

22. duben byl Dnem země, proto jsme se u zvolených aktivit pokusili o doplnění. Schůzku jsme začali básničkou a potom jsme si povídali, jak dlouho se některé věci v přírodě rozkládají. Pokračovali jsme tím, kam který druh odpadu patří – mluvili jsme o všech barvách kontejnerů (v Dobřanech nejsou bílé kontejnery na bílé sklo, hnědé kontejnery jsou pouze někde). Mladší děti ve „spojovačce“, spojovaly odpad s kontejnery a starší luštily. Hru z ML jsme hráli před klubovnou, na lavičku jsme umístili krabičky s obrázky kontejnerů, v prostoru rozházeli kartičky s různými typy odpadků. Děti se rozdělily do dvou skupinek, postupně vybíhaly, sebraly lísteček a vhodily ho do správného kontejneru. Pak to instruktoři zkontrolovali a vyhlásili výsledky.

Obrázky a texty jsme čerpali z táborovky.cz ke Dni země, které jsme si zakoupili.


PS Vysočina Svitavy – oddíl Správný táborník

Tajemství staré truhly – P21 – Kocourkovský herbář

Vybranou aktivitu jsme už použili na táboře a měla u dětí úspěch. Opakovaně hry s poznáváním rostlin zařazujeme do programu schůzek. Je docela smutné, že někdy děti nepoznají základní jehličnaté stromy nebo květiny. Letos jsme aktivitu ozvláštnili o hru Mlsný hmyz. Děti jsme rozdělili do dvojic (malé a větší dítě), za úkol měly najít kartičky s názvy rostlin a přiřadit jim správný kód nektaru, který hledaly podle listu, květu, popř. větvičky. Vítězem byla dvojice, která nejdříve správně určila rostlinu a číselný kód nektaru.

Alena Petrželová, PS Vysočina Svitavy

 


PS Obránců míru Chropyně – oddíl Táboráček

Putování se psem – P24 – Jak na odpady

V naší obci se velmi třídí odpad, každá domácnost dostala popelnice (plast, papír, bio odpad a směsný odpad) na tříděný odpad. Děti většinou věděly, který odpad kam patří, ale našly se záludnosti – např. keramika, sklo s drátem, použité plenky…

Marcela Hrdličková, PS Obránců míru Chropyně

 

 

 

 

 


PS Kamarád – oddíl Kamarád

Putování se psem – P9 – Ohýnku hřej

Pro čarodějnický víkend jsme si vybrali metodický list P9 – Ohýnku, hřej! S nejmladšími jsme si zahráli pexeso s obrázky ohňů. Se všemi dětmi jsme si u vybraných typů ohňů vysvětlili, k čemu slouží, jak je sestavit a jak se s nimi pracuje. Následně jsme nejmladší děti (6-11) rozdělili do skupinek. Vylosovaly si 2 kartičky s obrázkem ohně. Úkolem bylo sestavit jejich modely. Starší děti (od 12 let výš) mladším pomáhaly, když si nevěděly rady. Na závěr jsme si připomněli pravidla pro zakládání ohňů v přírodě. Ocenili jsme především námět stavby modelů ohnišť a nabídku otázek k tématu, na které jsme se dětí mohli ptát, a praktické tipy na to, jak oheň rozdělat.

Tým vedoucích a instruktorů z PS Kamarád


PS Hugo Sytaře – oddíl Krysáci

Putování se psem – P2 – Putování přírodou, P3 – Třídíme odpad

V měsíci dubnu jsme se inspirovali hrou, kterou jsme si pojmenovali Lovec rostlin. Máme uděláno 90 kartiček s rostlinami, houbami a nerosty, které využíváme nejenom na schůzky. Další aktivitu, kterou jsme využili, byl metodický list P3 Třídíme odpad.

Majka, PS Hugo Sytaře