Postup Pionýra do celostátní konference pionýrských pracovníků (1990)
1990
Postup Pionýra
do celostátní konference pionýrských pracovníků
přijatý na Mimořádné konferenci pionýrských pracovníků
![](http://127.0.0.1/zaloha_web_Pionyr_20150505/web/pionyr.cz/images/puntik.gif)
Brno, 20. ledna 1990
Nejnaléhavějším úkolem pro nejbližší období po mimořádné CK PP je ozdravení života Pionýra, z něhož je třeba odstranit vše, co je formální a co se přežilo. Činnost s dětmi bude nutné opřít o nejlepší tradice Pionýrské organizace a dát v ní co největší prostor pro tvořivost a aktivitu samotných dětí a jejich vedoucích. Vytvořit jednoduchou dobře fungující organizační strukturu, sloužící především potřebám základních článků organizace. Upevnit kolektivy jisker, pionýrů a pionýrských pracovníků, získat nezbytné jistoty pro jejich činnost. Prosadit rovnoprávné postavení organizace Pionýr mezi společenskými organizacemi a v celé společnosti. Obnovit na nových základech spolupráci se všemi organizacemi a institucemi, které mohou být dětem prospěšné. Systematicky vytvářet vlastní materiálně technickou základnu Pionýra.
Postavení Pionýra ve společnosti |
- zařadit Pionýra do struktury společnosti jako samostatnou, rovnoprávnou, na politických stranách nezávislou součást
- jako rovnocenný partner spolupracovat se všemi organizacemi pracujícími s dětmi a mládeží ČSSR
- zapojovat se do různých prospěšných hnutí a aktivit ve společnosti (např. ochrana a tvorba životního prostředí)
- podílet se na vypracování všech úprav zákonů, týkajících se dětí a mládeže
- prosazováním Konvence dětských práv v podmínkách ČSSR obhajovat oprávněné zájmy všech dětí
- zůstat aktivním členem CIMEA, spolupracovat s dětskými a mládežnickými organizacemi v zahraničí a mezinárodními dětskými organizacemi, které o to projeví zájem
|
Jak budeme organizovat svůj život v Pionýru? |
- vytvářet předpoklady pro plné uplatňování práv jisker a pionýrů, zejména možnost vybrat si oddíl
- prosazovat důsledný demokratický postup při výstavbě zjednodušené organizační struktury Pionýra zdola a v práci všech orgánů uplatňovat samostatnost a plnou odpovědnost
- nově formulovat všechny směrnice a pokyny upravující vnitřní život Pionýra
- učit děti řídit si svoji organizaci a vymezit vztahy mezi dětmi a dospělými
- pionýrské vedoucí vychovávat z řad pionýrů a instruktorů, ve spolupráci s rodiči a veřejností vyhledávat schopné vedoucí bez rozdílu jejich politické příslušnosti
|
Co chceme s dětmi dělat a jakým způsobem? |
- uspokojovat zájmy a potřeby dětí prostřednictvím pestré a přitažlivé činnosti, za základní formu činnosti v Pionýru považovat hru a soutěž
- podporovat ustavování zájmových pionýrských oddílů
- ve výchovném působení na děti se soustřeďovat především na všelidské morální hodnoty
- poskytovat co největší prostor pro vlastní aktivitu a tvořivost dětí a dospělých při vytváření vlastních tradic činnosti
- poskytovat pionýrským oddílům soubor nezávazných výchovných programů a dalších námětů pro činnost
- přizpůsobit novým podmínkám přípravu vedoucích a pionýrů na práci v organizaci a poskytovat jim soustavnou metodickou pomoc
|
Jak vytvoříme základní podmínky pro činnost pionýrských kolektivů a orgánů Pionýra? |
- k činnosti pionýrských oddílů i nadále využívat zařízení národních výborů, společenských organizací a institucí, snažit se tyto možnosti smluvně zajistit
- prosazovat, aby se školy do budoucna staly středisky pro volný čas dětí a mládeže a aby v nich bylo dostatek místa jak pro činnost pionýrských oddílů a skupin, tak i ostatních organizací
- cílevědomě a programově rozvíjet materiálně technickou základnu pionýrských skupin i ostatních článků výstavby Pionýra, především tím vytvářet podmínky pro rozvoj zájmové činnosti jisker a pionýrů
- provést majetkové a hospodářské vypořádání se SSM a vytvořit samostatnou ekonomickou strukturu organizace a jejího zajištění
- řešit zdroje prostředků, které organizace nezbytně pro svou činnost potřebuje (příspěvky členů, fond Pionýra, sdružování finančních prostředků, vlastní činnost Pionýra)
- vytvořit základ soustavy hospodářských a účelových zařízení Pionýra a program jejího dalšího rozvoje
- jednat s výrobci a prodejními organizacemi, které se zabývají výrobou a prodejem potřeb pro děti, o možnostech podpořit zájmovou činnost v organizaci Pionýr i mimo ni
- rozšířit aktiv dospělých členů Pionýra o ty, kteří se budou starat o materiálně technické zajištění činnosti Pionýra podle potřeby jí poskytovat i další služby
|