Výchovné programy
Hlavní myšlenka:
Výchovné programy nabízejí jednotlivé náměty i celoroční náplň činnosti. Součástí výchovných programů jsou i Odborky, které směřují k podchycení a prohloubení zájmu jednotlivce, podpoře jeho samostatné aktivity.
Cíl:
Aby výchovné programy plnily svoji úlohu, je nutné:
- Vyhodnotit životaschopnost všech stávajících výchovných programů.
- Hledat cesty (motivace, podpora), jak je dostat do oddílů.
- Pojmenovat důvody, proč je některé oddíly nevyužívají.
- Hledat vhodné způsoby pro jejich aktualizaci a další rozvoj.
- Hledat vhodné formy provázání výchovných programů se vzděláváním dobrovolníků.
- Zvážit vytvoření „výstupů“ tj. toho, co bychom považovali za přínosné v jednotlivých věkových obdobích.
- Diskutovat o Odborkách – jejich aktuálním stavu ověřování a zhodnotit zpětnou vazbu od oddílů, které s Odborkami pracují.
- Diskutovat a cestách Odborek do oddílů i případných změnách (včetně těch formálních), zaznamenávání, „plástve Odborek“.
Podklady a související dokumenty:
- Stanovy Pionýra
- Přehled stávajících výchovných programů
- Materiály k výchovným programům
- Jaký má být pionýr
- Výchovné principy Pionýra (pracovní skupina 2014)
- Přehled Pionýrských odborek
- Směrnice o hlavní činnosti
Na úrovni KOP:
- Připravit shrnutí užívání výchovných programů na úrovni KOP.
- Na oblastním jednání zřídit sekci, která shrne zkušenosti z PS + KOP a připraví návrhy pro MOK.
- Hledat způsoby, jak zajistit odborníka pro Odborky, pokud jím skupina nedisponuje.
Na Malé obsahové konferenci:
- Připravit shrnutí podkladů z KOP.
- Zřídit pracovní skupinu, která shrne zkušenosti z KOP a posoudí práci s výchovnými programy.
- Připravit výstupy -> přehled výchovných programů, které doporučuje dále podporovat a rozvíjet, návrh budoucích kroků v jejich rozvoji.
- Vyhodnotit dosavadní zkušenosti s Odborkami a na jejich podkladě nastínit další směřování Odborek.
Nositel tématu v obsahové komisi: Vlaďka Brandová
Na prezentaci se podílejí: Renáta Holá, Kateřina Jachymčáková