Osvědčilo se nám

Pokud stavíte stany bez podsady, dejte pod ložnici igelit, lépe se pak stan myje.

Více...

Nejlepší hry

  1. Kolotoč
         
  2. Pejskové do boudiček
         
  3. Pane za mnou, pane proti mně
         
  4. Filmové ateliéry
         
  5. Voda
         

Mraveneček - Vyrábíme masky k pohádce - dramatizace

Čas přípravy
30 minut
Čas realizace
2 hodiny
Místo
místnost, klubovna
Roční období
podzim
Počet účastníků
7 - 8
Hodnocení
     
Autor
Pionýr
Stav
Publikována
Vytvořeno
17. 10. 2014
Upraveno
15. 2. 2018
Věková kategorie
Náročnost na materiál
Žádná
Výchovný program
Mláďátka a Zvířátka
Pracovní listy
Ano
Klíčové kompetence
Kompetence ke komunikaci
Kompetence pracovní

Cíle

Rozvoj těchto kompetencí: ke komunikaci, pracovní.

Vyvine úsilí, soustředí se na činnost. Zadanou práci dokončí. Dovede postupovat podle instrukcí.
Chápe, že může ovlivňovat situace svojí aktivitou a iniciativou.

Dokáže se vyjadřovat gesty, slovy, pohybem i výtvarnými prostředky.

Osvojuje si poznatky, schopnosti a dovednosti pro navazování a rozvíjení vztahů k druhým lidem.

Rozvíjí schopnost spolupráce.

Motivace

Děti milují převleky. Využijeme jejich touhu proměnit se v někoho jiného současně s jejich potřebou vytvářet nové věci. Zkusíme si proto vytvořit masky k divadelnímu představení.

Potřeby

K tomuto metodickému listu je pracovní list T7A, který bezprostředně nenavazuje na dané téma.
Potřeby na masky dědečka (např. klobouk), babičky (např. dlouhou sukni a šátek), vnuka, vnučky (mašličku do vlasů a krátkou sukýnku) a mravenečka (červený šáteček kolem krku).
Na výrobu masek zvířátek: čtvrtka A4, tužka, černá fixa, vodové barvy, štětce, kelímek na vodu, nůžky na vystřižení, děrovačka a klobouková gumička, krepový papír.
Deka, která bude představovat řepu.

Provedení

Nejprve zhotovíme šablony masek obyčejnou tužkou a povedené obtáhneme černou fixou (v příloze najdete masku kočičky, můžete si vyrobit masku pejska, myšky, ale třeba i ptáčátka, sovíka či medvíděte… viz nápady na netu: http://www.i-creative.cz/2008/11/13/karnevalove-masky-sablony-k-vytisknuti/ nebo v knížce: Papírové talíře TOPP 3702. 2011. www.anagramsro.cz).
Vystřihneme a pomalujeme (např. vodovými barvami, můžeme je polepit vatou, vlnou, látkou, pěnovou gumou…).
Pro upevnění na obličej dítěte udělejte na straně masky děrovačkou otvor a provlékněte kloboukovou gumičku (můžete použít i dvě šňůrky).
Než nám masky zaschnou, rozdělíme role v pohádce a vyzkoušíme si je nejprve bez masek.
Na představení můžeme pozvat rodiče a kamarády z oddílu.
Pracovní list — Nástroje
Úkoly:
1. Vybarvi stejnou barvou, co k sobě patří (jako příklad můžeme uvést košťátko a lopatka, chleba a nůž… ).
2. Víš, k čemu se používají tyto nástroje?
Tento metodický list pomáhá naplňovat Ideály Pionýra: Poznání – Pionýr je pracovitý, učí se; Přátelství – Pionýr je přítelem všech dětí a Pomoc – Pionýr je statečný a kamarádský, pomáhá ostatním.

Pozor na

Děti by měly při práci s nůžkami pracovat v klidu a vsedě.

Nabídková legenda

Byli jste někdy v divadle?
Dnes se pokusíme zahrát jedno divadelní představení. Které? Pohádku „O veliké řepě“, kterou již všichni známe! Ale pro jistotu si ji připomeneme:
Zasadil dědek řepu: vyrostla veliká, převeliká. Dědek chtěl řepu ze země vytáhnout: táhne, potahuje – vytáhnout nemůže.
Pozval si tedy na pomoc babku. Babka si stoupla za dědka, dědek za řepu: táhnou, potahují – vytáhnout nemohou.
Babka přivolala vnučku. Vnučka se postavila za babku, babka za dědka, dědek za řepu: táhnou, potahují – vytáhnout nemohou.
Vnučka zavolala pejska. Pejsek se zařadil za vnučku, vnučka za babku, babka za dědka, dědek za řepu: táhnou, potahují – vytáhnout nemohou.
Pejsek pozval na pomoc kočičku, kočička se držela pejska, pejsek vnučky, vnučka babky, babka dědka, dědek řepy: táhnou, potahují – vytáhnout nemohou.
Kočička si vzpomněla na myšku a přivolala ji. Myška popadla kočičku, kočička pejska, pejsek vnučku, vnučka babku, babka dědka, dědek řepu: táhnou, potahují – vytáhnout nemohou.
Myška poprosila o pomoc mravenečka. Mraveneček se chytil myšky, myška kočičky, kočička pejska, pejsek vnučky, vnučka babky, babka dědka, dědek řepy: táhnou, potahují, a když řepu vytáhli, všichni se převalili.

Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi

Před samotným dramatickým nácvikem se ujistěte, zda si tyto děti pohádku správně pamatují a zda vědí, jaké postavy v ní vystupují – na pomoc můžete využít i předchozí pracovní list s obrázkem dědka a jeho pomocníků. (S vizuální oporou si vše lépe zapamatují.)
Při nácviku dramatizace pohádky pozor na děti samotářské (s autistickými sklony) – je potřeba je povzbuzovat, kladně motivovat, v žádném případě nenutit „do hraní“, být trpělivý. Poprosíme také děti, aby přehnaně nereagovaly na ty, kterým dělá potíže zapamatování si textu.
Hyperaktivní děti bedlivě sledujte při práci s nůžkami a s kloboukovou gumičkou!
Při kreslení masek musíte odhadnout, které děti můžete nechat tvořit a kterým musíte výrazněji pomáhat. Nešetřit chválou!
K vyplnění pracovního listu dejte těmto dětem dostatek času — při přetrvávajících problémech s řešením úlohy vyzvěte některého empatického a „šikovnějšího“ kamaráda, aby dítěti pomohl.