Jak na hry
Činnost na táboře by měla být z velké části dopředu naplánovaná, rozmyšlená a připravená. Proto se oddíloví vedoucí a instruktoři scházejí už před táborem a připravují hry tak, aby s tím na táboře měli co nejméně práce a všechno proběhlo v klidu.
Přečti si, jak připravit a zorganizovat hru.
Ne všechno vždy proběhne podle plánu, a proto je dobré mít v zásobě hry a aktivity, které se dají zrealizovat s minimem materiálu a minimální časovou náročností na přípravu. Zkus si před táborem sadu takových her připravit.
Zapamatuj si
Úspěšnost činnosti, vzdělávání a výchovy dětí a tedy i soudržnosti a pevnosti našich družin a oddílů a jejich dalšího rozvoje záleží na správném výběru metod a forem práce. Ani ten nejrozmanitější obsah děti nezaujme, pokud správně nezvolíme metodu (hru, vyprávění, rozhovor…).
Zkus si odpovědět
Hry můžeme třídit podle různých kritérií do následující kategorií:
Věkové
- nejmladší (6–9 let)
- mladší (10–12 let)
- starší (13–15 let)
- 15+
Podle pohlaví – hry vhodné spíše
- pro kluky
- pro holky
Podle počtu hráčů
- pro jednotlivce
- pro dvojice
- pro určitý počet hráčů
- pro družinu
- pro oddíl/celý tábor
Podle prostředí
- venku (louka, les, hřiště, město…)
- uvnitř (klubovna, tělocvična, dopravní prostředek…)
Podle výchovného cíle
- cvičící paměť
- cvičící postřeh
- cvičící smysly
- k rozvoji pohybu a vytrvalosti
- k rozvoji jemné motoriky
- k podpoře komunikace
- k podpoře týmové spolupráce
- seznamovací
- na rozehřátí
- na uvolnění
- dramatické
- hudební
- …
- Znalost – pravidel, problému, možností. Rozhodčí musí dokonale zvládat pravidla hry, soutěže, předpokládat chyby, kterých se účastníci mohou dopustit. Nelze měnit pravidla hry v průběhu soutěže.
- Nestrannost – v žádném případě nesmíš stranit lepšímu, sympatickému a oblíbenému dítěti, oddílu, žádným způsobem nesmíš nikoho z účastníků hry nebo soutěže zvýhodňovat.
- Rozhodnost – tvoje rozhodnutí při hře nebo soutěži jsou konečná, nepřipouštěj diskusi. Zjistíš-li, že jsi se mýlil/a tak, že to ovlivnilo konečný výsledek soutěže, hry, omluv se postiženým a raději soutěž (krátkodobou) opakujte. Nerozhodnost nikdy nedej najevo!
- Klid – nenech se jako rozhodčí nikdy strhnout průběhem hry ke vzteku, projevům radosti, zlosti – nenadávej, nekřič zbytečně. Hádky a rozpory, které mohou vzniknout, ukonči ihned – domluvou, napomenutím, vyloučením ze hry či soutěže. Nervozita, nerozhodnost a neklid vždy snižují autoritu rozhodčího.
Mohlo by se hodit:
- Inspiruj se – databáze aktivit a her
- Výpravy za poznáním a Odborky
- A tady je jedna souborná stránka s náměty pro činnost na webu Pionýra
- Diplomy ke stažení se ti mohou při realizaci schůzky hodit. (Pouze pro členy)