Osvědčilo se nám

Jak rychle přenést šablonu na čtvrtku? Přes okno.

Více...

Nejlepší hry

  1. Kolotoč
         
  2. Pejskové do boudiček
         
  3. Pane za mnou, pane proti mně
         
  4. Filmové ateliéry
         
  5. Ptáče - Modelování
         

Jak kyslík putuje tělěm

Čas přípravy
do 1,5 hodiny
Čas realizace
do 1 hodina
Místo
tělocvična, hřiště
Roční období
celý rok
Počet účastníků
do 25
Hodnocení
     
Autor
Pionýr
Stav
Publikována
Vytvořeno
26. 4. 2017
Upraveno
26. 4. 2017
Klíčová slova
Příroda, Putování se psem, krevní oběh, jemná motorika, hrubá motorika
Věková kategorie
9 let - 11 let
Typ aktivity
Poznávací
Pohybová
Náročnost na materiál
Žádná
Výchovný program
Putování se psem
Pracovní listy
Ne
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
Kompetence občanská
Kompetence pracovní

Cíle

Děti se seznámí s principem krevního oběhu, vnímají důležitost oběhu z hlediska životních funkcí, rozvíjí jemnou a hrubou motoriku.

Motivace

Děti mladšího školního věku zajímá, jak funguje lidské tělo, zvídavě Motivace: listují encyklopediemi o člověku.

Potřeby

kartonový papír (nejlépe z velké rozebrané krabice), provaz, bubínek, palička, bílé a žluté míčky na stolní tenis, nádoby na míčky, barvy, štětec

Provedení

V rámci přípravy před schůzkou vystřihneme z kartónu srdce a plíce (velké k položení na zem), případně je můžeme i nabarvit (lépe je barvu ještě zalakovat bezbarvým lakem, aby se neotírala).

Rozmístíme jednotlivá stanoviště
start/cíl – u kraje hřiště
srdce – přibližně uprostřed – bubínek s paličkou
plíce – v bližším rohu hřiště – ošatka či plochá krabice s bílými míčky
orgány – ve vzdáleném rohu hřiště – ošatka či jiná plochá nádoba se žlutými míčky
Cestu mezi stanovišti vyznačíme pomocí provazu či lan – to představuje cévy.

1. Dítě se postaví na start v blízkosti srdce.
2. Po startu vběhne do srdce, kde udeří paličkou do bubínku (to představuje tlukot srdce) a pokračuje malým krevním oběhem do plic.
3. V plicích uchopí bílý míček a vrací se do srdce.
4. V srdci znovu udeří do bubínku a vybíhá na trasu velkého krevního oběhu.
5. V místě nejvíce vzdáleném položí bílý míček, vezme si žlutý a pokračuje zpět do srdce
6. Celou trasu 1. – 5. běží 3x, měříme přitom čas.

V rámci vyhodnocení se dětí zeptáme, co se stane s krvinkami, když dojde k úrazu a krvácení. Jak to bude s dopravou kyslíku, když dojde k velkému úbytku krve? Jak by takovou situaci řešily? Obě otázky můžeme dětem připravit na list papíru a pak je mohou řešit například po dvojici v době, kdy čekají, až ostatní odběhnou trasu.

Pokud budeme chtít krvácení ukázat dětem názorně, dáme jim pokyn, že až uslyší „krvácení“, mají všichni přiběhnout k vedoucímu. Vedoucí vypustí všechny děti najednou na trasu, postaví se na okraj hřiště mezi plíce a další orgány a zavolá „krvácení“. Dětem by přitom mělo dojít, že bílé míčky se tak na potřebné místo nedostanou – nedostane se tam kyslík. Co to asi pro tyto orgány znamená?
Vyhodnotit můžeme děti podle času, za který trasu zvládnou.

Na aktivitu můžeme navazovat výkladem o první pomoci.
Poznámka: Pojmy jako kyslík, oxid uhličitý nebo energie zařazujeme u starších a zkušenějších dětí.

Pozor na

Vhodný oděv a obuv dětí, zavázané tkaničky apod. Je také vhodné pamatovat na to, co v době závodění jednotlivce budou dělat ostatní děti…

Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi

Dětem s ADHD názorně ukážeme celou trasu, necháme jim možnost sledovat několik závodníků, nenecháme je ale odběhnout v první polovině. I tak je taková trasa pro tyto děti dost složitá. Při aktivitě je důležitý čas i provedení a to děti s ADHD nezvládnou. Soustředí se vždy na jednu věc, ostatní „vypouští“. Stejný problém budou mít děti s lehkou mozkovou poruchou nebo děti s prvky autismu. Výsledek neovlivní ani to, že budou závodit po zhlédnutí několika svých kamarádů. V tomto případě bude pro ně „čekání“ příliš dlouhé. Zcela jistě budou úspěšní v bloku otázek k první pomoci – krvácení (při praktických činnostech).