Sedátka k ohni
Rukodělná
Kompetence k řešení problémů
Kompetence ke komunikaci
Kompetence pracovní
Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: pracovní, komunikativní, k řešení problémů, k učení.
Vyrobit jednoduchá nebo složitější sedátka k ohni. Procvičit práci s ručním nářadím, rozvíjet vzájemnou spolupráci a komunikaci. Přispět vlastní prací k vylepšení tábořiště.
Motivace
Ke každému správnému táboru patří táborák, slavnostní oheň. Než ho ale zapálíme, měli bychom přemýšlet, na čem budeme kolem ohně sedět. Máme dostatek pohodlných sedátek? A co křeslo pro náčelníka, hlavního vedoucího tábora – to by byl krásný dárek od družiny na závěr tábora. Zkusme ho vyrobit, však to není tak těžké!
Potřeby
Dřevěné kulatiny (různé průměry), prkna, pily, sekery, kladiva, nože, hřebíky, vruty, šroubovák, rašple, provázek, metr.
K tomuto metodickému listu není k dispozici žádný pracovní list.
Provedení
Než začneme sedátka vyrábět, zadáme dětem, aby našly v různých materiálech obrázky. Můžeme využít zálesácké zápisníky, příručky pro kutily, internet. Společně s dětmi vybereme variantu, která se jim bude nejvíc líbit, a kterou jsou schopny realizovat. Pokud v oddíle či družině převažují děti ze 6. a 7. třídy, musí vedoucí počítat s tím, že jim bude výrazně pomáhat. Přesto se této činnosti nevyhýbejte, je to krásná příležitost procvičit si práci s nářadím, a přitom vyrobit něco užitečného. I když výrobek nebude dokonalý, děti na něj budou jistě náležitě pyšné.
Nakreslíme nebo nakopírujeme dětem velký obrázek vybraného sedátka. Potom společně probereme postup, jak budeme sedátko vyrábět. Společně připravíme materiál i nářadí, naměříme si příslušné rozměry a rozdělíme si úkoly. Nařežeme si dřevo na potřebné díly, pak budeme sedátko kompletovat. Kontrolujeme, jestli sedátko na zemi nestojí křivě, nehoupe se, zkusíme se do něj posadit, jestli vydrží. Na závěr obrousíme ostré hrany, případně ozdobíme (náplety s provázků, ozdůbky z přírodnin apod.).
Pozor! Pokud děláme sedátka z jehličnanů, jistě se na nich objeví smola, v tom případě chráníme oděv nějakou podložkou. Při zatloukání hřebíků pozor, aby dřevo neprasklo, nezatloukat hned u kraje. Hřebík je dobré tzv. rozšklebit (lehce uhodit kladivem na špičku, která se trochu otupí a nedochází k přesekávání vláken, ale k jejich rozevření).
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Příroda, Poznání, Přátelství, Překonání, Pomoc.
Pozor na
Během celé aktivity musí být zajištěn dohled a pomoc vedoucího. Před začátkem práce vysvětlit práci s jednotlivými nástroji, upozornit na nebezpečí. Během práce děti usměrňovat, ukazovat jim správný postup tak, aby se to naučily.
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
Aktivita umožňuje začlenění dětí do kolektivu a nevytváří bariéry pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami. Vedoucí musí dbát na individuální přístup k těmto dětem a respektovat obecná doporučení v úvodu metodiky. Dbát na zvýšený dohled při práci s nářadím zejména u dětí nemotorných, hyperaktivních, nepozorných a zbrklých.