Osvědčilo se nám

Při práci s lepidlem nezapomeňte na staré noviny, nemusíte pak umývat stoly.

Více...

Nejlepší hry

  1. Kolotoč
         
  2. Pejskové do boudiček
         
  3. Pane za mnou, pane proti mně
         
  4. Filmové ateliéry
         
  5. Sběrači a lovci
         

Bruslíme a bobujeme

Čas přípravy
15 minut
Čas realizace
1,5 hodiny
Místo
venku
Roční období
zima
Počet účastníků
od 10
Hodnocení
     
Autor
Pionýr
Stav
Publikována
Vytvořeno
17. 10. 2014
Upraveno
15. 2. 2018
Věková kategorie
9 let - 10 let
Náročnost na materiál
Žádná
Výchovný program
Putování se psem
Pracovní listy
Ne
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
Kompetence k řešení problémů
Kompetence sociální a personální

Cíle

Rozvoj těchto kompetencí: k učení, k řešení problémů, sociální a personální.
Seznamuje se se základy bruslení, jízdy na bobech. Učí se pomáhat slabším a nezkušeným kamarádům.

Motivace

Aljašští zlatokopové pořádali velké závody v jízdě na saních tažených psím spřežením. Trať byla dlouhá několik desítek mil a vedla po zamrzlém Yukonu. Takový závod čeká i na nás.

Potřeby

Brusle, dřevěná tyčka, obruč, boby, sáně, praporek, 4 tyčky na branky.
K tomuto metodickému listu není k dispozici žádný pracovní list.

Provedení

Hry v zimní přírodě jsou dětem velmi vzácné. Můžeme vyrazit na schůzku či výlet a využít zasněžené krajiny k soutěžím a hrám na sněhu nebo ledě. Jen tak bez sportovního vybavení, nebo použijeme lyže, brusle, boby a sáňky.
Bruslení začátečníků • Pomůžeme dětem, které s bruslením začínají, obout a dobře utáhnout brusle, aby byla noha upevněna.

• Dva dobří bruslaři vezmou začátečníka za ruce mezi sebe a pomalu s ním objíždějí kluziště.

• Všichni tři drží před sebou dřevěnou tyč oběma rukama. Začátečník je mezi dvěma bruslaři. Při společné jízdě kolem kluziště má pocit jistoty, když se může držet tyče.

• Začátečník se drží oběma rukama obruče, kterou drží jednou rukou z každé strany dva dobří bruslaři.

Když děti zvládnou začátky bruslení a cítí se na bruslích jistěji, procvičujeme dále všichni společně (bude to veselejší): • jízdu vpřed;
• jízdu s přešlapováním při jízdě;

• jízdu na jedné noze (kdo dojede nejdál);

• jízda v podřepu;

• jízda o závod (od mety k metě, soutěží dvojice nebo trojice); • slalom mezi překážkami (větvičky, sněhové koule, boby atd.); • jízda dvojic držících se za ruce.

S dětmi můžeme hrát známé hry a štafety s tím rozdílem, že místo běhu bruslíme.

Bobování a sáňkování Před samotnou činností zkontrolujeme spolu s dětmi boby a sáňky a také správné oblečení a obutí. Vytyčíme část svahu, kde se bude sjíždět dolů a kde se bude vystupovat nahoru.
Činnosti na bobech (sáňkách):

• sjíždění po svahu;

• průjezd mezi brankami;

• jízda přes skokánek ze sněhu;

• jízda v kleku.

Závod psích spřežení po Yukonu Soutěží trojice dětí, které se rozdělí na dva psy a jednoho jezdce. Každá skupinka má jedny boby. Jezdec se usadí na boby a na povel vedoucího vyrážejí psi a táhnou na dlouhém provázku (aby boby nenajížděly na nohy psů) boby. Jede se vytyčená trasa s otočkou kolem mety a zpět na start. Zde se role vymění a závod se opakuje. Následuje ještě třetí výměna tak, aby si všichni závodníci vyzkoušeli roli jezdce. Nejrychlejší skupina vítězí.
Tato aktivita přibližuje Ideál Pionýra: Poznání, Přátelství, Pomoc, Překonání.

Pozor na

Na zimní činnosti v přírodě musíme děti dopředu připravit. Informujeme je, co si mají vzít a jak se mají obléct. Bobování a sáňkování můžeme provádět jen na místech bez nebezpečných překážek (ploty, vyčnívající kůly, stromy, potok) a hlavně s bezpečným dojezdem do roviny nebo protisvahu. Nikdy s dojezdem na vozovku! Dbát na bezpečný přesun dětí s boby a sáňkami na svah a zpět. Bruslíme s dětmi pouze na umělém kluzišti. Bruslení v přírodě je velmi nebezpečné! Při přenášení bruslí použít chrániče ostří nebo brusle uložit do pevného obalu.

Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi

Aktivita umožňuje začlenění dětí do kolektivu a nevytváří bariéry pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami. Vedoucí musí dbát na individuální přístup k těmto dětem a respektovat obecná doporučení v úvodní části metodiky.