Osvědčilo se nám

Nevyhazujte žádné papírové zbytky, i z těch malých jde ještě vyseknout nějaký tvar na scrapbook. A mini zbytečky? Ty rozházíte po lidech na maškaráku.

Více...

Nejlepší hry

  1. Pejskové do boudiček
         
  2. Pane za mnou, pane proti mně
         
  3. Filmové ateliéry
         
  4. Itinerář cesty
         
  5. Ringet
         

Ptáče - Rytmus

Čas přípravy
30 minut
Čas realizace
45 minut
Místo
místnost, klubovna
Roční období
celý rok
Počet účastníků
od 5
Hodnocení
     
Autor
Pionýr
Stav
Publikována
Vytvořeno
27. 8. 2014
Upraveno
15. 2. 2018
Věková kategorie
7 let
Náročnost na materiál
Žádná
Výchovný program
Mláďátka a Zvířátka
Pracovní listy
Ano
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
Kompetence k řešení problémů
Kompetence ke komunikaci
Kompetence sociální a personální

Cíle

Rozvoj těchto kompetencí: k učení, k řešení problémů.
Konkrétní cíl: Objevit, které předměty mohou vydávat rytmické zvuky. Vyzkoušet si vydávání zvuků v rytmu pomocí jednoduchých rytmických nástrojů.

Motivace

Děti vnímají rytmus od nejútlejšího věku. Zkusme společně prohloubit jejich schopnost vyjadřovat rytmický doprovod.

Potřeby

Různé pomůcky, které mohou vydávat zvuky:

• dvě lžíce (hliníkové);

• dva starší kokosové ořechy;

• dvě dřívka;

• uzavřená plechovka s rýží či hrachem;

• jednoduché rytmické hudební nástroje (činelky, ozvučná dřívka, bubínek apod.);

• můžeme také využít tleskání.

Plastové vnitřky z Kinder vajíček nebo plechovka od pití (vymytá) a rýže či hrách.

K tomuto metodickému listu je pracovní list U5A.

Provedení

Nejprve vyzkoušíme, jaký zvuk vydávají jednotlivé nástroje.
Děti sedí ve dvojicích či trojicích a každý si zkouší vydávat zvuky. Po určité době (cca za 2—3 minuty) udáme pokyn, aby si skupiny nástroje vyměnily.
Výroba jednoduchého rytmického nástroje.
Rýži či hrách vsypeme do vnitřních obalů od Kinder vajíček (či plechovek od pití) a uzavřeme je.
Dále zkoušíme vytvářet zvuky rytmicky. Děti si rozeberou rytmické nástroje, na koho nezbudou, může použít tleskání. Nejprve ťukáme na slovo raz. Vedoucí počítá raz – dva, raz – dva. Vždy na slovo raz přitom může tlesknout, aby podpořil děti, které zpívají.
Nyní můžeme propojit rytmus s jednoduchou melodií:
Tra-vič-ka ze-le-ná, to je moje potěšení…
Raz ---dva raz---dva, raz---dva raz---dva…
Pro náročnější můžeme zkusit rytmus na každou slabiku.
Děti přitom mohou vydávat zvuky:
• na každou slabiku,

• na každou druhou slabiku,

• na každou první slabiku ze dvou,

• na každou třetí slabiku ze čtyř…

Společně můžeme hledat zajímavé rytmy v jedné písničce.
Na závěr si celou písničku společně přehrajeme.
Na aktivity navazuje nabídkový program Pionýrského Sedmikvítku v oblasti hudba.

Nabídková legenda

Jednoho dne se ptáček zaposlouchal do pravidelného ťukání. To bude asi strýček datel, poletím se za ním podívat – řekl si. Letěl chvíli za zvukem, ale co to? Přistál na střeše domu, kde nějaký kluk vyťukával rytmus písničky na buben. Zkusme to s ním.

Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi

Opět pozor na děti s poruchou schopnosti pro oblast hudby (dysmúzie) – navrhnutá spolupráce ve dvojicích je ideální. Dvojici sledujte a úspěšnou kooperaci ohodnoťte hlasitým chválením.
Nadané děti mohou navíc vytvářet vlastní melodie…