Průvodcování
Hlavní myšlenka:
Průvodcování je přirozenou formou vzdělávání dobrovolníků. Se spolehlivým průvodcem (mentorem) je začátek v každé funkci jednodušší, rychlejší a efektivnější.
Cíl:
Pro další rozvoj je nezbytné:
- Zhodnotit výstupy a plnění úkolů Konference o činnosti Pionýra z roku 2015. Zjistit, do jaké míry jsou pionýrské skupiny o plnění úkolů informovány (průvodcování instruktorů – metodika, kvalifikace instruktora atd.)
- Hledat cesty podpory a motivace pro mentory.
- Zaměřit se na podporu průvodcování nejen u instruktorů, ale u všech dobrovolníků nastupujících do nějaké funkce na všech úrovních. Vnímat průvodcování jako způsob výchovy a přípravy budoucích funkcionářů (vedení PS, členové KRP/ČRP, lektoři PVC apod.).
Podklady a související dokumenty:
- Stanovy Pionýra
- Směrnice o hlavní činnosti
- Výstupy Konference o činnosti Pionýra z roku 2015 – bude doplněno
- Směrnice pro přípravu a vzdělávání v Pionýru
- Rukověť začínajícího vedoucího oddílu
- Život oddílu
- vzdělávací publikace v Pionýru
- případně externí tematická literatura
Na úrovni KOP:
- Na jednání krajského shromáždění zřídit sekci, která shrne zkušenosti z PS a KOP a připraví návrhy pro Malou obsahovou konferenci.
- Shrnout poznatky a zkušenosti z pionýrských skupin – Jak u nich průvodcování funguje? Jsou skupiny dostatečně informované o současných možnostech? Využívají tuto praxi? Pokud ne – proč? Pokud ano – jsou spokojené? Vnímáme průvodcování OV jako možnost podpory vzniku nových oddílů? Věnujeme se na PS cíleně výchově budoucích funkcionářů? Jak?
Na Malé obsahové konferenci:
- Před zahájením MOK zpracovat shrnutí výstupů z KOP. Na jednání MOK zřídit sekci, která se těmito výstupy bude zabývat, vyhodnotí je.
- Na základě výstupů z KOP stanovit další postup v oblasti Průvodcování. Jsou potřeba nějaké metodické materiály – jaké? Kdo je zpracuje? Je potřeba nějaká formální úprava – směrnice, osnovy vzdělávání apod.? Jak podpořit skupiny, které se výchovou budoucích funkcionářů vůbec nezabývají? Kde hledat mentory – průvodce?
Nositel tématu v obsahové komisi: Dagmar Čechová
Na prezentaci se podílejí: Renáta Chrástková, Petr Hammerle