Osvědčilo se nám

Půjčíte-li někomu něco, napište si to. Není to otázka nedůvěry. Paměť je prevít.

Více...

Nejlepší hry

  1. Kolotoč
         
  2. Pejskové do boudiček
         
  3. Pane za mnou, pane proti mně
         
  4. Filmové ateliéry
         
  5. Kouzelné švihadlo
         

Stavitelství

Čas přípravy
15 minut
Čas realizace
1 hodina
Místo
místnost, klubovna
Roční období
celý rok
Počet účastníků
2 - 20
Hodnocení
     
Autor
Pionýr
Stav
Publikována
Vytvořeno
17. 10. 2014
Upraveno
30. 3. 2018
Klíčová slova
Tajemství staré truhly, Umění, U7, jemná motorika, estetické cítění, tvořivost, prostorová představivost, lepení, architektura
Věková kategorie
12 let - 14 let
Typ aktivity
Rukodělná
Oddílová schůzka
Náročnost na materiál
Malá
Výchovný program
Tajemství staré truhly
Pracovní listy
Ne
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
Kompetence k řešení problémů
Kompetence ke komunikaci

Cíle

Rozvoj těchto kompetencí: k učení, k řešení problémů, komunikativní.

Rozvoj jemné motoriky, naučit se porovnávat stavbu na obrázku a ve skutečnosti, rozvoj představivosti.

Motivace

Škoda, že nemůžu žít taky v tak kouzelném zámku, tolik věží a tak rozsáhlá nádherná zahrada – zkusím si takový zámek postavit. Jen takový malý.

Potřeby

Obrazy nejznámějších kulturních památek, špejle, modelína, lepidlo Herkules nebo Kanagon, krabičky různých tvarů a různých rozměrů, igelitová podložka, papírové utěrky, tempery, štětce, voda.


K tomuto metodickému listu není k dispozici žádný pracovní list.

Provedení

Děti se rozdělí do skupin a budou společně v kolektivu tvořit nové architektonické dílo na základě předlohy, kterou mají z novin, internetu, z encyklopedie.

Na schůzku se předem připraví, a to tak, že si vymyslí, co a hlavně z čeho budou stavět.

Např. jedna skupina dětí (7., 8. třída) může lepit k sobě nařezané špejle a vytvořit např. velmi působivou stavbu Eiffelovky, přičemž se se stavbou blíže seznámí a budou o ní diskutovat. Jako spojovací materiál můžou používat lepidlo Herkules (ale musí se čekat, než zaschne), Kanagon, vteřinové lepidlo nebo jiné samotvrdnoucí hmoty či úplně obyčejnou modelínu. (Zkušenosti ukázaly, že při použití modelíny děti nepostaví tak zajímavé stavby, protože použijí moc velké spojovací kusy hmoty a špejle to neudrží). Stavbu Eiffelovky uvádím jako příklad, abyste si uměli představit, o co jde. Ve skutečnosti je tato stavba spíše vhodná na tábory, kde je více času na stavbu. Děti, které nejsou zapálené pro stavitelství, budou volit stavby jednoduché a je již na vedoucím, aby podle délky schůzky zvolil stavbu.

špejle skutečnost

Druhá skupina (6. třída) může stavět rozsáhlejší stavbu z různých krabiček, malých i velkých, které si přinesou z domova nebo které nasbíráme na táboře, pokud budeme tuto činnost dělat v rámci tábora. Takto může vzniknout pyramida, celé město nebo staré Řecko. Dětem také můžeme zadat přímo úkol, aby si prohlédly nějakou část svého města a tu později postavily z krabiček. Moc hezky se pracuje s krabičkami od zápalek, které se před začátkem díla polepí bílým papírem a pomalují (to lze dělat se všemi) nebo se dají na krabičky nalepovat i kusy látky.


Pro rozvoj stavitelské představivosti můžeme použít také společenskou hru Make – závod stavitelů (stavbu z kostek podle předlohy na čas). I když vše vypadá, že se jedná o hru pro mateřskou školku, při stavbě na čas se zasmějí i děti z 8. tříd. Make ´n´ Break cca 500,– Kč nebo Make ´n´ Break extréme cca 800,– Kč.

Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Poznání, Pomoc, Paměť, Překonání.

Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi

Vzhledem k časové náročnosti velkých staveb ze špejlí je potřebné proložit tuto činnost nějakou krátkou oddychovou aktivitou. Aktivita umožňuje začlenění dětí do kolektivu a nevytváří bariery pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami. Vedoucí musí dbát na individuální přístup k těmto dětem a respektovat obecná doporučení v úvodní části metodiky.