Raketa na stlačený vzduch
Čas přípravy
10 minut
Čas realizace
30 - 45 minut
Místo
místnost, klubovna
Roční období
celý rok
Počet účastníků
20 - 20
Hodnocení
Autor
Pionýr
Stav
Publikována
Vytvořeno
17. 10. 2014
Upraveno
4. 3. 2017
Věková kategorie
10 let - 11 let
Typ aktivity
Rukodělná
Náročnost na materiál
Malá
Výchovný program
Putování se psem
Pracovní listy
Ano
Klíčové kompetence
Kompetence pracovní
Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: pracovní.
Používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, úsporně zachází s materiálem.
Používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, úsporně zachází s materiálem.
Motivace
Na našem putování se psem se můžeme podívat do vesmíru. Zkusíme si vyrobit raketu, která, budeme--li šikovní, bude i létat.
Potřeby
Tuhý papír, nůžky, lepidlo, tužku, barvy a pravítko.
K tomuto metodickému listu jsou k dispozici pracovní listy T7A, T7B.
K tomuto metodickému listu jsou k dispozici pracovní listy T7A, T7B.
Provedení
Připravíme si pro každé dítě pracovní plochu a materiál, který bude potřebovat.
Z pracovního listu si pak nejprve obkreslíme všechny části rakety na tuhý papír. Nákres můžeme zvětšit v měřítku 2:1. Černě šrafované plošky vybarvíme libovolnou barvou a můžeme začít střihat a lepit.
Vystřihneme díl č. 1 a podle přerušovaných čar ohneme do tvaru šestibokého hranolu. Nahoře ho uzavřeme dílem č. 2, ke kterému ještě musíme přilepit špičku rakety. Provedeme to tak, že díl č. 3 složíme do šestibokého jehlanu a než jej přilepíme, vlijeme do špice trochu lepidla (aby byla odolnější proti nárazům), a necháme zaschnout. Všech šest dílů č. 4 (stabilizační křidélka) vystřihneme, přeložíme v polovině, ohneme lepicí plošky a přilepíme je na označená místa dílu 1.
Pak zhotovíme druhou část rakety. Vystřihneme díl č. 5 a podle přerušovaných čar ohneme a slepíme opět do šestihranu. Plošky pro nalepení dílu č. 6 jsou rozstřihány a ohnuty směrem ven. Díl č. 6 na ně přilepíme z jedné strany (přetáhnutím přes celou délku dílu č. 5), díl č. 7 bude ze strany druhé. Samozřejmě, že šestihranný otvor musí být nalepen souhlasně s hranami dílu č. 5.
Po důkladném zaschnutí nasuneme menší hranolek (z dílů č. 5, 6, 7) do většího. Přidržíme si celou raketu za vyčnívající část dílu 5 a foukneme do spodního otvoru. Raketa (z dílů 1—4) vymrštěná stlačeným vzduchem prudce vyletí. Její směr můžeme ještě vyrovnat nastavením stabilizačních plošek tak, že dopadne s poměrně slušnou přesností.
Hotové rakety využijeme při další činnosti oddílu a družin.
V klubovně můžeme připravit výstavku raket a venku, na volném prostranství, uspořádáme raketové závody.
Závodit můžeme: v délce letu, v přesnosti doletu (na cíl), v ladnosti letu apod.
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Pomoc, Poznání a Překonání.
Z pracovního listu si pak nejprve obkreslíme všechny části rakety na tuhý papír. Nákres můžeme zvětšit v měřítku 2:1. Černě šrafované plošky vybarvíme libovolnou barvou a můžeme začít střihat a lepit.
Vystřihneme díl č. 1 a podle přerušovaných čar ohneme do tvaru šestibokého hranolu. Nahoře ho uzavřeme dílem č. 2, ke kterému ještě musíme přilepit špičku rakety. Provedeme to tak, že díl č. 3 složíme do šestibokého jehlanu a než jej přilepíme, vlijeme do špice trochu lepidla (aby byla odolnější proti nárazům), a necháme zaschnout. Všech šest dílů č. 4 (stabilizační křidélka) vystřihneme, přeložíme v polovině, ohneme lepicí plošky a přilepíme je na označená místa dílu 1.
Pak zhotovíme druhou část rakety. Vystřihneme díl č. 5 a podle přerušovaných čar ohneme a slepíme opět do šestihranu. Plošky pro nalepení dílu č. 6 jsou rozstřihány a ohnuty směrem ven. Díl č. 6 na ně přilepíme z jedné strany (přetáhnutím přes celou délku dílu č. 5), díl č. 7 bude ze strany druhé. Samozřejmě, že šestihranný otvor musí být nalepen souhlasně s hranami dílu č. 5.
Po důkladném zaschnutí nasuneme menší hranolek (z dílů č. 5, 6, 7) do většího. Přidržíme si celou raketu za vyčnívající část dílu 5 a foukneme do spodního otvoru. Raketa (z dílů 1—4) vymrštěná stlačeným vzduchem prudce vyletí. Její směr můžeme ještě vyrovnat nastavením stabilizačních plošek tak, že dopadne s poměrně slušnou přesností.
Hotové rakety využijeme při další činnosti oddílu a družin.
V klubovně můžeme připravit výstavku raket a venku, na volném prostranství, uspořádáme raketové závody.
Závodit můžeme: v délce letu, v přesnosti doletu (na cíl), v ladnosti letu apod.
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Pomoc, Poznání a Překonání.
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
Pomoc při činnosti a dohled budou potřebovat děti s ADHD a děti s poruchou jemné motoriky. Při této činnosti buďte trpěliví, klidní. Děti se budou snažit, ale výsledek práce nemusí odpovídat jejich snažení. Naprosto přesné pokyny budou vyžadovat děti s autismem.