Osvědčilo se nám

Půjčíte-li někomu něco, napište si to. Není to otázka nedůvěry. Paměť je prevít.

Více...

Nejlepší hry

  1. Kolotoč
         
  2. Pejskové do boudiček
         
  3. Pane za mnou, pane proti mně
         
  4. Filmové ateliéry
         
  5. Návštěva fitcentra
         

Medvěd - V lese

Čas přípravy
30 minut
Čas realizace
1,1 - 1,5 hodiny
Místo
místnost, klubovna, venku
Roční období
celý rok
Počet účastníků
od 2
Hodnocení
     
Autor
Pionýr
Stav
Publikována
Vytvořeno
27. 8. 2014
Upraveno
15. 2. 2018
Věková kategorie
7 let - 8 let
Náročnost na materiál
Žádná
Výchovný program
Mláďátka a Zvířátka
Pracovní listy
Ano
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
Kompetence ke komunikaci
Kompetence sociální a personální

Cíle

Rozvoj těchto kompetencí: k učení, ke komunikaci, sociální a personální, občanská.
Konkrétní cíl: Uvědomit si základní součásti lesa a živé přírody: rostliny, živočichy. Vytvořit si vztah ke svému přírodnímu okolí a chránit jej.

Motivace

Děti se rády seznamují se svým okolím. Les a život v něm jim nabízí mnoho nových poznatků. Zároveň se zde děti učí správnému chování ke zvířátkům a rostlinkám. Dopřejme jim tedy výlet do lesa…

Potřeby

Nůžky, lepidlo, pastelky, izolepa, drobnější listy a jehličí, knihy o přírodě, o zvířatech, o rostlinách, o lese.
K tomuto metodickému listu jsou pracovní listy P1A, P1B.

Provedení

Knížka o lese
Rozdělte děti do skupinek tak, aby v každé byla jedna knížka o životě v lese, v každé skupince by také měl být jeden instruktor či vedoucí. Úkolem dětí je prolistovat knížku a případně si vybrat nějaké zvířátko či rostlinu, která se jim zamlouvá – ale nikomu o tom neříkat (pozn.: důležité pro další aktivitu; také je vhodné, aby si dítě zapamatovalo stranu, ze které si obrázek vybralo). Pokud aktivita probíhá klidně, mohou si skupinky knížky mezi sebou vyměnit.
Metodické poznámky: Je vhodné položit knížku na zem před skupinku dětí. Ke knize je šetrnější, když listuje instruktor. Pro zkvalitnění vjemů je vhodné, aby prohlížení komentoval: Podívejte se, je to rostlina, nebo zvíře? Jakou má srst? Jakou má barvu? Jak je velké?
Hádej, kdo je to
Z jednoho dítěte udělejte popisovače, ostatní budou hadači. Hadače nechte sednout si do půlkruhu, proti nim posaďte popisovače. Do ruky mu dejte knížku. Popisovač si nalistuje svoje oblíbené zvířátko (z předchozí aktivity). Je vhodné, aby vedle něj zůstal sedět i instruktor či vedoucí a pomáhal mu s popisem.
Metodické poznámky: Pomoc by měla být šetrná. Pokud je dítě schopné popisovat zvířátko či rostlinku samo, nechte jej. Pokud se odmlčí, můžete mu pomoci. Nejprve zkuste ukazovat na význačné části na obrázku. Pokud ani to nestačí, tak mu pomáhejte otázkami. Jakou má srst, kolik má nohou, jak je velké – větší než tato knížka … apod.
Pracovní list – Stromy Úkoly:
1. Vystřihni si názvy stromů a dolep je správně do prázdných rámečků ke stromům.
2. Označ listnaté stromy zelenou barvou.
3. Do většího prázdného rámečku nalep jehličí ze stromu a do druhého list, které jsi našel při výpravě nebo při procházce.
Popovídejte si s dětmi o tom, že v lese mohou být listnaté i jehličnaté stromy. Ukažte dětem na obrázcích další stromy, které mohou vidět ve svém okolí. Jaké další rostliny rostou v lese?
Popovídejte si s dětmi o plodech, které mohou najít v lese. Řekněte si o tom, že některé jsou jedlé a jiné se jíst nesmí.


Pracovní list – houby
Úkoly:
1. Vystřihni názvy hub a dolep je správně do prázdných rámečků.

2. Jedovaté houby škrtni červeně.

3. Dopiš, jaké znáš jedlé plody rostlin, které rostou volně v přírodě.

Zvířátková pantomima
Každé dítě si vybere jedno zvířátko. Pokud možno odlišné od toho, které již mělo vybráno dříve. Poradí se s instruktorem a spolu s ním se snaží předvádět zvířátko tak, aby ho ostatní děti mohly poznat. Ostatní instruktoři sledují skupinku hadačů, aby mohli určit, kdo uhádl předváděné zvířátko nejdříve.
Metodické poznámky: Pro děti tohoto věku je předvádění zvířátka poměrně náročný úkol, a tak je nezbytné, aby si to na chvilku nacvičily. Je proto vhodné, aby se jedno dítě připravovalo s instruktorem za dveřmi, zatímco již jiná dvojice předvádí. Pokud je těžké znázorňované zvíře uhodnout, můžete dětem povolit přidat i zvuk.
Zvuky lesa
Každý člen předvádí po dobu jedné minuty zvuk, který je možné zaslechnout v lese. Vedoucí přitom vyžaduje, aby zvuky zněly jen na jeho pokyn. Kupříkladu, když má obě ruce nahoře. Jinak je nutno dodržet úplné ticho.
Metodické poznámky: Pokud se v blízkosti klubovny nachází větší park, je vhodnější, aby schůzka proběhla přímo v přírodě.
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Příroda a Poznání.

Pozor na

Pokud půjdeme do lesa či do parku, je potřeba připomenout si pravidla přesunu.
Moje poznámky:

Nabídková legenda

Zvířátka se pořádně rozhlédla, jsou teď opravdu v lese? Jak se takový les pozná? Pojďme se na to podívat i my. Kde všude je tady život?

Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi

Přistupujte k dětem vstřícně a nabízejte jim svou pomoc, pokud si ji vyžádají. Můžete pomáhat při hádání zvířátek, při střihání a lepení kartiček z pracovního listu, při vybarvování stromů, při zvířátkové pantomimě nebo při napodobování zvířecích zvuků. Naladíte tak mezi vámi přátelskou atmosféru a pocit sebedůvěry dítěte, když daný úkol nakonec splní!