Víte, že?

Podle respondentů v projektu Umačkáni dětmi musí být dobrovolník pracující s dětmi především hodný, trpělivý a přátelský.

Co mám dělat, když… se stane úraz?

Úraz na akci nebo táboře je mimořádná událost, kterou je třeba vždy řešit. Kromě řádného poskytnutí první pomoci, zajištění odborného ošetření a případného transportu zraněného bude nutná i řada dalších úkonů.

Ihned po úrazu

  • První pomoc musí poskytnout kdokoliv, kdo je zraněnému nablízku.
  • Co nejrychleji přivoláme zdravotníka nebo jinou osobu odpovědnou za zdravotní dozor na akci. Ta rozhodne (pokud tak neučinila v případě nutnosti již osoba poskytující první pomoc), jakým způsobem bude zraněný ošetřen, případně dopraven k lékaři.
  • Lékaři předáme dostupnou zdravotní dokumentaci dítěte.
  • Rodiče dítěte nebo jinou osobu, do jejíž péče bylo dítě svěřeno, informujeme o lékařském ošetření bez zbytečného odkladu.
  • Zaznamenáme svědky úrazu, kteří mohou dodatečně jeho průběh dosvědčit.
  • V případě ošetření u lékaře zajistíme doprovod dítěte známou dospělou osobou.

Následné činnosti

  • Neprodleně zaznamenáme úraz a jeho ošetření do zdravotního deníku akce (pokud je veden), a sepíšeme záznam o nepracovním úrazu. Třeba i jen pro případ… (kdy by mělo dojít k následným komplikacím).
  • Informujeme statutární orgán pořadatele akce.
  • Pokud je to možné požádáme lékaře i o opis zdravotní zprávy – budeme ji předávat zraněné osobě nebo jejímu zákonnému zástupci a patří i do táborové dokumentace.
  • Odjíždí-li dítě z akce či tábora předčasně, dáváme rodičům podepsat prohlášení o převzetí dítěte při předčasném odjezdu – je součástí zdravotního deníku tábora.
  • Při návratu dítěte (z tábora) vracíme rodičům potvrzení o zdravotní způsobilosti dítěte a současně jim předáváme zprávu o zdravotním stavu dítěte a jeho ošetření.
  • Zraněného nebo jeho rodiče informujeme o pojištění (pojistné podmínky a formulář pojistné události).
  • Dohodneme přitom termín potvrzení vyplněného formuláře (podpis statutárního orgánu, razítko). Vzor vyplnění je součástí předešlého odkazu. Nepotvrzujeme prázdný formulář!
  • Vážné úrazy hlásíme i na Ústředí Pionýra a požádáme o případnou pomoc při řešení dalších možných problémů (dle aktuálně stanovené pohotovostní linky). Na Ústředí Pionýra odesíláme i kopii potvrzeného formuláře pojistné události.

Později

Přes veškerou vaši snahu mohou zákonní zástupci nabýt pocit, že k úrazu došlo na základě zavinění pořadatele akce nebo jejího pracovníka. V tomto případě bude nutné jednat velmi obezřetně. Vyžadujte proto podporu Ústředí Pionýra. Zejména bude nutné doložit, že:

  • akce byla konána v souladu s vnitřními předpisy spolku a obecně platnými právními předpisy,
  • osoby činné na akci měly stanovenou kvalifikaci a byly pořadatelem řádně poučeny, a to jak v oblasti bezpečnosti práce, tak i v oblasti poskytování první pomoci,
  • konkrétní činnost, při které se úraz stal, byla plánovaná, a osoby zajišťující dozor i účastníci činnosti byli řádně poučeni o bezpečnostních pravidlech pro tuto činnost, nebo že, pokud ze strany účastníka akce (zraněného) došlo k porušení pravidel a bezpečnostních zásad, byl o nich poučen.

Veškeré tyto podklady by měly být součástí v dokumentace pobočného spolku, dokumentace akce nebo zaznamenány v protokolu o úrazu (např. včetně svědků, kteří mohou popsaný průběh úrazu a jemu předcházející skutečnosti osvědčit).
Pokud dojde k tomu, že bude vznesen požadavek na krytí další škody, je třeba tuto situaci bezprostředně ohlásit pojišťovně. Ta na základě svého uvážení pak může být účastna dalších jednání. Informace o pojištění odpovědnosti jsou k dispozici na stránkách ČRDM.

U úrazů (i těch drobnějších) je z důvodu prevence vhodné se k příčinám a průběhu následně vrátit a pokusit se celou událost vyhodnotit z pohledu odpovědnosti provozovatele.
Pokud potřebuješ poradit, neváhej a napiš nám na pionyr@pionyr.cz nebo zavolej na Ústředí Pionýra.

Mohlo by tě dále zajímat:

…chceme dát o sobě vědět?
…mám pocit, že nemám dost informací?