Magnetické kuličky

Čas přípravy
žádný
Čas realizace
30 minut
Místo
místnost, klubovna, venku
Roční období
celý rok
Počet účastníků
5 - 5
Hodnocení
     
Autor
Pionýr
Stav
Publikována
Vytvořeno
27. 8. 2014
Upraveno
8. 4. 2018
Klíčová slova
Tajemství staré truhly, Umění, U4, jemná motorika, estetické cítění, tvořivost, prostorová představivost, magnet
Věková kategorie
12 let - 14 let
Typ aktivity
Rukodělná
Uvolňovací
Náročnost na materiál
Střední
Výchovný program
Tajemství staré truhly
Pracovní listy
Ne
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
Kompetence ke komunikaci
Kompetence pracovní

Cíle

 

Rozvoj těchto kompetencí: pracovní, komunikativní, k učení.

Magnetické kuličky jsou výborným stimulantem prostorové představivosti, kreativity a tvořivosti, jsou pomocníkem pro rozvoj manuálních a jemných motorických schopností, jsou výborným nástrojem pro experimenty s magnetickým polem (8. třída, fyzika). Snažíme se vytvořit z kuliček co nejzajímavější útvar či seskupení.

 

Motivace

To jste ještě neviděli, co jsem objevil v další truhle! Kuličky, které drží pohromadě a nejdou od sebe. Je to zkamenělina? Jsou z kamene? Jsou k sobě přilepené? Nebo že by přeci jenom šly od sebe? Ale velmi velmi těžko.

Potřeby

 

Magnetické kuličky NEOCUBE, které je možno zakoupit přímo na www.neocube.cz.


K tomu metodickému listu není k dispozici žádný pracovní list.

 

Provedení

 

Kostka, je složená z 216 neodymových magnetů v podobě magnetických kuliček o průměru 5 mm. Můžete z nich sestavit bezpočet různých prostorových objektů. Ale musíte zjistit, jak na to.

Nejjednodušší postup (pro 6. třídu) je takový, že uchopíte jednu kuličku a snažíte se celou kostku rozpojit do jednoho dlouhého řetízku – a následně začít zamotávat do kroužku, přičemž celý magnetický řetízek leží na stole. Vznikne krásná podložka.

Ve své podstatě neocube funguje tak, že skládáte prostorový objekt z magnetických kuliček. Každý magnet má
2 póly (obvykle se označují jako severní a jižní). Různé se přitahují a stejné se odpuzují. V případě magnetických kostek nebo válců, máte jasně určen severní a jižní pól. Když máte v ruce magnetické kuličky, nikdy nevíte, kde je jih a sever. A v tom je ta poezie. Při skládání prostorových objektů z magnetických kuliček musíte s kuličkami pootáčet, aby se k sobě přitáhly. Musíte si s tím pohrát. Děti si mohou všimnout, jak se řetízky z kuliček položené vedle sebe přitahují. Jediný problém je všechny magnetické kuličky srovnat tak, aby se více přitahovaly, než odpuzovaly. Čím více jsou kuličky zmagnetizovány, tím více se přitahují, ale i odpuzují. Takže se silněji zmagnetizovanými kuličkami si můžete pohrát stejně, jen vás budou víc bolet prsty.

Starší děti budou určitě zkoušet všechny možné tvary, na internetu je mnoho různých videí i fotografií, např. na stránkách www.neocube.cz

NEOCUBE je úžasný antistresový a relaxační prostředek.


Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Poznání, Přátelství, Pomoc, Překonání.

 

Pozor na

 

Magnety nenechávejte v blízkosti počítačů, mobilních telefonů ani jiných přístrojů, které by mohly být magnetismem poškozeny.

Pozor na klasické ručičkové hodinky!

Magnety mohou také poškodit vaši kreditní kartu, nosiče dat a jsou velmi nebezpečné pro uživatele kardiostimulátoru.

Magnety mají povrchovou úpravu z niklu a ten může u některých osob způsobit alergickou reakci.

Pokud do sebe dva neodymové magnety silně narazí, hrozí riziko roztříštění. Mohou tak vzniknout malé a nebezpečné třísky.

V případě spolknutí, vdechnutí nebo při jakémkoliv jiném vniknutí magnetu do těla ihned vyhledejte lékaře! Jste ve vážném ohrožení života.

Nikdy řetízky z magnetických kuliček prudce neroztrhávejte. Většinou je jedna kulička z nového konce řetízku odpuzena, někam odskočí a s radostí se někde přichytí. Takže ji třeba po půlhodinovém hledání objevíte přilepenou na kovové přezce vaší pantofle.

 

Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi

Pozor u dětí s autistickými rysy (poruchy autistického spektra v různé podobě) je riziko, že se nebudou chtít od této činnosti odpoutat, nutné je dostatečně s předstihem připravit na to, že bude činnost končit, případně odebrat předem část kuliček. Je potřebné hlídat jiné děti, aby do stavby dítěte autistického nesahaly, nebraly mu jeho díly stavebnice.