Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: k učení,komunikativní.
Procvičení v odhadech vzdáleností, objemu, váhy, rozměrů i času a v logickém uvažování.
Motivace
Žádný učený z nebe nespadl a není na škodu si čas od času osvěžit znalosti. Zvlášť když uvážíme, že se mohou hodit v některé z dalších větších her…
Potřeby
Viz dále.
K tomuto metodickému listu není k dispozici žádný pracovní list.
Provedení
Před každou větší hrou zaměřenou na jedno téma (rostliny, zvířata, souhvězdí, mapové značky atd.), je vhodné zařadit (například o schůzku dřív) některou z drobnějších her pro osvěžení tématu, zopakování nebo třeba i naučení. Velmi důležitou součástí je i samotné vytváření – kartičky do pexesa, trixesa a jiné pomůcky by děti měly vyrábět samy. Právě tím se totiž učí, obrázky i s popisky si fixují do paměti. Vyrobené kartičky zatavte ve fóliovačce, lze je tak využít i v dalších hrách.
Pexeso
Klasické dvojice; dvojice, v nichž je na jedné kartičce obrázek, na druhé název; dvojice, na nichž je na každé polovina obrázku (a pod ním název).
Trixeso
Hráči hledají místo dvojic trojice.
Domino
Vytvoříme kartičky cca 6x3 cm, rozdělíme na polovinu a do jednoho políčka napíšeme název, do druhého nakreslíme (vlepíme) obrázek jiného.
Co chybí?
Na stole jsou kartičky, každý obrázek třikrát. Děti karty chvíli pozorují, následně jeden z obrázků odstraňte a děti musí co nejrychleji přijít na to, který obrázek už je tu jen ve dvojici.
Tichá pošta
Vytvoříme řadu, prvnímu pošeptáme mapovou značku, souhvězdí, název květiny apod. a ten výraz pošle dál. Poslední musí ukázat správný obrázek z kartiček rozložených na stole. Postupně střídáme a posunujeme hráče, aby se každý také dostal na konec řady.
Malování na záda
Tři děti si sednou za sebe a vedoucí tomu úplně vzadu pošeptá mapovou značku, souhvězdí apod., ten tento piktogram namaluje svému kamarádovi před sebou na záda, ten zase tomu před sebou a hráč zcela vpředu musí říct, co je to zač (nebo také namaluje).
Najdi kolíček
Ve vymezeném prostoru zapícháme kolíky, na něž připevníme zatavené obrázky (každý jiný a jejich počet by měl být vyšší než hráčů). Hráči se postaví do řady 100 metrů od vyznačeného prostoru a vedoucí postupně vyvolává názvy. Úkolem hráče je přinést příslušnou kartičku co nejrychleji.
Varianta 1: Každý obrázek je v prostoru dvakrát a vybíhají naráz dvě děti – každé z jiného oddílu.
Varianta 2: Kolíky umístíme do členitějšího terénu, děti jsou rozděleny do dvou družstev. Na povel z každého vyběhne jeden soutěžící a hledají příslušný kolík. Kdo jej dřív najde a přinese, získává pro družstvo bod.
Na tuto činnost lze navázat v soutěži Pionýrská stezka.
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Příroda, Paměť a Poznání.
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
Aktivita umožňuje začlenění dětí do kolektivu a nevytváří bariéry pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami. Vedoucí musí dbát na individuální přístup k těmto dětem a respektovat obecná doporučení v úvodní části metodiky.