Ozdoby z přírodnin

Čas přípravy
30 - 45 minut
Čas realizace
45 minut - 1 hodina
Místo
místnost, klubovna, venku, tělocvična, voda, bazén, divadelní sál, hřiště, park, les, louka, fitcentrum, tábořiště, zoo
Roční období
celý rok
Počet účastníků
žádný
Hodnocení
     
Autor
Pionýr
Stav
Publikována
Vytvořeno
17. 10. 2014
Upraveno
15. 2. 2018
Věková kategorie
9 let - 11 let
Náročnost na materiál
Žádná
Výchovný program
Putování se psem
Pracovní listy
Ne
Klíčové kompetence
Kompetence občanská
Kompetence pracovní

Cíle

Rozvoj těchto kompetencí: občanská, pracovní.

Vyrábí drobné ozdobné předměty z přírodnin.

Motivace

Sluníčko a letní měsíce přímo lákají k hrám s přírodninami. Léto si ale můžeme připomenout i v zimě, kdy vytáhneme přírodniny, které jsme si do kufříků uschovali právě v létě, a můžeme začít vyrábět. Nakonec můžeme soutěžit, kdo z dětí vyrobí našemu psímu kamarádovi nejhezčí ozdoby.

Potřeby

1. Jehla, režné nitě, nůžky, koření – badyán, hřebíček, nové koření, muškátový oříšek, kuličky pepře. Semínka – melounu, hrušková, pomerančová, jablečná, dýňová, okurková, slunečnicová, mandarinková, bobulky jalovce, jeřabiny, fazole, čočka, hrách, kukuřice, sušené šípky, trnky, šupiny borových šišek, bukvice, žaludy. Pecky – meruňkové, třešňové, broskvové, švestkové, rynglové. Dřevěné korálky.
2. drobné lesní plody – bukvice, žaludy, jeřabiny, šupiny ze šišek, větvičky, nařezaná malá kolečka ze dřeva, zajímavé kamínky. Kolečka ze dřeva (suchého, aby nepukala) nebo kousky dýhy, zapínací špendlík, nůž, nůžky, lepidlo, špendlíky.
K tomuto metodickému listu není k dispozici žádný pracovní list.

Provedení

Náhrdelník z přírodnin Činnost můžeme zařadit jak na běžnou schůzku, tak také na letní tábor nebo víkendovou akci. Pokud jde o běžnou schůzku, dáme dětem na předchozí schůzce za úkol, aby si přinesly koření, pecky, luštěniny, přírodniny – vše, co jim připadá tvarově zajímavé. Máme-li činnost zařazenu na výlet nebo tábor, pak jednoduše výrobě bude předcházet sbírání přírodnin v okolí a samozřejmě doplníme o luštěniny a koření, které si předem připraví vedoucí.
Většinu materiálu můžeme v čerstvém stavu navlékat po propíchnutí jehlou, ostatní (např. koření, fazole, hrách) musíme několik hodin namočit. Na to musí vedoucí myslet předem a luštěniny připravit již před schůzkou. Pecky očistíme od dužiny namočením do vody a očistíme kartáčkem. Dírku propálíme rozžhavenou jehlicí. Tuto činnost, pokud se rozhodneme pecky do náhrdelníku zařadit, musí ovšem provádět vedoucí. Materiály můžeme různě kombinovat, prokládat dřevěnými korálky nebo uzlíky. Nekombinujeme příliš mnoho druhů najednou. Podle druhu materiálu mohou být korále z přírodnin jen na ozdobu na táboře, na výpravě, ale některé budou trvalého charakteru a děti je mohou použít jako dárek.
Brož z přírodnin Na podložku – kolečko z dýhy nebo uřezané ze suchého kmínku (to musí vedoucí nebo instruktoři připravit předem), nalepujeme pravidelně různé plody atd. Některé plody můžeme připevnit špendlíkem. Výrobek přelakujeme a opatříme zespodu zapínacím špendlíkem nebo vyvrtáme otvor a zavěsíme na kůži. Děti si můžou ozdoby hned připevnit a udělat malou přehlídku, samy vybrat ty výrobky, které se jim líbí.
Variantou práce s přírodninami může být i výroba rámečků na fotografie a jejich zdobení přírodním materiálem.
Pokud máme opravdu podařené práce a jsou z trvanlivého materiálu, můžeme se s dětmi dohodnout, že se přihlásí do soutěže Pionýrský Sedmikvítek – rukodělné části. V klubovně pak můžeme udělat i krátkodobou výstavku prací dětí.
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra Pomoc, Přátelství a Příroda.

Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi

Dětem s poruchou jemné motoriky je třeba pomoci, zvláště při práci s ostrým předmětem (jehlou).