Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: k řešení problémů, k učení.
Pozná a rozliší prvky živé a neživé přírody. Určí živou a neživou přírodu v konkrétní situaci – při vycházce. Ví, jaké jsou principy rozdělení živé a neživé přírody.
Pozná a rozliší prvky živé a neživé přírody. Určí živou a neživou přírodu v konkrétní situaci – při vycházce. Ví, jaké jsou principy rozdělení živé a neživé přírody.
Motivace
Nežijeme jen mezi lidmi, ale jsme součástí přírody. Příroda se skládá ze živých i neživých prvků. Každý prvek (součást) přírody je nezastupitelný a důležitý. Každá součást dává člověku něco důležitého, obohacujícího. Neživá příroda tvoří nerostné bohatství, krásu hor a naopak živá příroda vše, co je živé, pohybující se.
Potřeby
Obrázky živé a neživé přírody – velké množství, praktickou ukázku neživé a živé přírody (kamínky, půdu, zvířátka, hmyz, rostliny…).
K tomuto metodickému listu je k dispozici pracovní list C18A, B, C.
K tomuto metodickému listu je k dispozici pracovní list C18A, B, C.
Provedení
Sedíme s dětmi v kroužku na zemi a povídáme si o přírodě. Kde byly s rodiči o víkendu, o prázdninách, o svátcích… Co viděly a jak by přírodu popsaly. Připravíme pro každé dítě papír a na něj budou psát slova, co je napadne, když se řekne „příroda“. Po domluveném čase lístečky posbíráme a nalepíme je na balicí papír, který si pověsíme do klubovny. Dáme dětem prostor k tomu, aby mohly vysvětlit své důvody, proč napsaly to, co napsaly. V druhé části našeho tematického bloku se zaměříme na prvky přírody – děti vyjmenují všechno, co mohou v přírodě spatřit. Bude se jednat o vyjmenování jednotlivých prvků přírody (živé i neživé). Vedoucí nebo instruktor zachycuje na papír pojmy, které děti jmenují. Na závěr je vedoucí znovu vyjmenovává a děti je přiřazují do kategorií (nadpisy) živé a neživé přírody, které vedoucí připravil před schůzkou. Vydefinujeme z toho živé části přírody a neživé části přírody. Nejdůležitější je, aby děti věděly, PROČ tomu tak je. Jednotlivé pojmy, které děti jmenovaly, si lepíme do sloupečků. Vytvoříme tak dva sloupečky „živé“ a „neživé“ přírody. Ve třetí části dostanou děti připravený pracovní list, který si vypracovávají buď samostatně, nebo kolektivně. Na závěr tohoto celku se vypravíme s dětmi na krátkou vycházku, kde v praxi vyzkoušíme naše pedagogické snažení, tedy zpětnou vazbu. Jak děti pochopily pojem živá a neživá příroda.
Tato aktivita přibližuje Ideál Pionýra: Příroda, Poznání, Paměť.
Tato aktivita přibližuje Ideál Pionýra: Příroda, Poznání, Paměť.
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
Při naplňování cílů tohoto úkolu by nemělo dojít k problémům, snad jen pozornost by měla být vedena při zpracování pracovního listu. Zejména u dětí s dyslexií – jedná se ucelený text a při vyhledávání slov v textu či v tajence by mohlo dojít k neporozumění významu slov. U dětí s ADHD je nutná přítomnost vedoucího nebo instruktora, aby napomáhali při nasměrovávání ke splnění úkolu. Stejně tak je třeba dopomoci dětem s poruchou autistického spektra, neboť i u nich může dojít k nepochopení významu slov. Těmto dětem je třeba jednoduše význam slova vysvětlit.