Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: ke komunikaci a pracovní.
Konkrétní cíl: Účastníci se seznámí s uživatelským prostředím programu Google Picasa a získají základní vědomosti a dovednosti v oblasti transferu, organizace, editace a prezentace fotografií.
Konkrétní cíl: Účastníci se seznámí s uživatelským prostředím programu Google Picasa a získají základní vědomosti a dovednosti v oblasti transferu, organizace, editace a prezentace fotografií.
Motivace
Digitální fotografie doprovází člověka na každém kroku. Téměř každá domácnost již má přístroj, který je vybaven digitálním čipem na zachytávání obrazu, ať už jde o skutečně profesionální fotoaparáty nebo jen mobilní telefony s fotoaparátem. Rychlý pokrok v této oblasti však s sebou nese i úskalí v podobě nutných znalostí alespoň základních souvislostí v oblasti digitálního zpracování dat a jeho užití pro praxi. Ruku v ruce se všemi novinkami jde také software, který nám pomáhá všechna úskalí s transferem, archivací a organizací digitálních dat překonat. V našem případě půjde o program volně dostupný (freeware), který zastane většinu práce s fotografiemi sám.
Potřeby
Fotoaparát, PC, stažený software Picasa. Nejlépe diaprojektor pro přímou prezentaci a ukázky postupů.
Provedení
Google Picasa je průkopník mezi programy pro správu fotografií hlavně díky systému „vše v jednom“. V době příchodu Picasy byli i profesionální fotografové překvapeni jeho jednoduchostí rychlostí a škálou funkcí. Veškeré ovládání programu, který je kompletně v češtině, si průměrný uživatel PC dokáže osvojit pouze zkoušením a „rozhlížením se“ v uživatelském prostředí programu.
Podrobnější představení funkcí programu naleznete zde:
http://www.pise.cz/blog/ftp/vojtahavel/zaverecna_prace_-_go.pdf
Samotný software stahujte na www.picasa.google.com.
V rámci ověřování byly doporučeny i další vhodné programy Zoner photo studio ve verzi trial nebo Photoshop.
Úkolem je vybrat z velkého počtu fotografií (z pionýrské akce, schůzky, apod.) ty fotografie, které budou splňovat obecně známá pravidla pro pořizování snímků, budou kvalitativně hodnotné a budou mít potřebnou vypovídací hodnotu vzhledem k záměru jejich budoucího užití při propagaci akce, oddílu nebo pionýrské skupiny. Tyto fotografie účastníci nejen vyberou, ale také digitálně upraví v potřebném rozsahu a následně podrobí kritice ostatních v závěrečném společném hodnocení.
Fáze aktivity:
1. Transfer fotografií na pevný disk počítače, odkud budou následně upravovány.
2. Selekce snímků, odstranění těch velmi špatných, duplicitních nebo jinak nepotřebných.
3. Úprava fotografií – základní úpravy – jas, kontrast, červené oči, ořez, otočení, funkce „Zkusím štěstí“,
vyrovnání atd. Hromadné úpravy, přejmenování.
4. Doplňkové úpravy – užití efektů, jejich kombinací. Aplikace „Picnic“ pro dekoraci snímků.
Vytvoření videoprezentace, koláže či plakátu.
5. Uložení změn na disk, vytvoření kompletního promo balíčku fotografií k závěrečné prezentaci.
6. Závěrečná prezentace, diskuse nad snímky, porovnání s profesionálními fotogaleriemi na internetu.
Vyhodnocení.
Aktivita předpokládá účast nejméně jednoho vedoucího znalého uživatelského prostředí programu Google Picasa. Pokud je to možné, přizvěte k aktivitě profesionálního fotografa, se kterým předem dohodnete průběh aktivity.
Aktivitu je možné rozvést vstříc konkrétním zájmům účastníků. Dívky velmi často ocení, když si budou moci vytvořit zajímavý autoportrét. Chlapci mohou využít některé technické efekty jako retuš či ladění světelných efektů.
Podrobnější představení funkcí programu naleznete zde:
http://www.pise.cz/blog/ftp/vojtahavel/zaverecna_prace_-_go.pdf
Samotný software stahujte na www.picasa.google.com.
V rámci ověřování byly doporučeny i další vhodné programy Zoner photo studio ve verzi trial nebo Photoshop.
Úkolem je vybrat z velkého počtu fotografií (z pionýrské akce, schůzky, apod.) ty fotografie, které budou splňovat obecně známá pravidla pro pořizování snímků, budou kvalitativně hodnotné a budou mít potřebnou vypovídací hodnotu vzhledem k záměru jejich budoucího užití při propagaci akce, oddílu nebo pionýrské skupiny. Tyto fotografie účastníci nejen vyberou, ale také digitálně upraví v potřebném rozsahu a následně podrobí kritice ostatních v závěrečném společném hodnocení.
Fáze aktivity:
1. Transfer fotografií na pevný disk počítače, odkud budou následně upravovány.
2. Selekce snímků, odstranění těch velmi špatných, duplicitních nebo jinak nepotřebných.
3. Úprava fotografií – základní úpravy – jas, kontrast, červené oči, ořez, otočení, funkce „Zkusím štěstí“,
vyrovnání atd. Hromadné úpravy, přejmenování.
4. Doplňkové úpravy – užití efektů, jejich kombinací. Aplikace „Picnic“ pro dekoraci snímků.
Vytvoření videoprezentace, koláže či plakátu.
5. Uložení změn na disk, vytvoření kompletního promo balíčku fotografií k závěrečné prezentaci.
6. Závěrečná prezentace, diskuse nad snímky, porovnání s profesionálními fotogaleriemi na internetu.
Vyhodnocení.
Aktivita předpokládá účast nejméně jednoho vedoucího znalého uživatelského prostředí programu Google Picasa. Pokud je to možné, přizvěte k aktivitě profesionálního fotografa, se kterým předem dohodnete průběh aktivity.
Aktivitu je možné rozvést vstříc konkrétním zájmům účastníků. Dívky velmi často ocení, když si budou moci vytvořit zajímavý autoportrét. Chlapci mohou využít některé technické efekty jako retuš či ladění světelných efektů.
Pozor na
Pro správnou korekci práce účastníků je vhodné znát alespoň základní pravidla pro pořizování snímků, pojmy jako zlatý řez, hloubka ostrosti, rytmus nebo kompozice.
Bližší informace lze najít zde: http://www.figihofotky2.borec.cz/jakfotit.htm
Bližší informace lze najít zde: http://www.figihofotky2.borec.cz/jakfotit.htm
Nabídková legenda
Planeta Pravda – viz příběh v úvodu metodiky.
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
Zrakově postižení – nevhodné.
Sluchově postižení – dbát, aby účastník měl možnost při vysvětlování odezírat ze rtů vedoucího, vysvětlování krok za krokem. Mluvit zřetelně, nahlas, pomalu.
Pohybově a řečově postižení a jedinci se specifickými poruchami učení a chování – bez omezení.
Mentálně postižení – nevhodné.
Obtížně vychovatelní – striktní hranice a pravidla při práci, kontrola činnosti.
Sluchově postižení – dbát, aby účastník měl možnost při vysvětlování odezírat ze rtů vedoucího, vysvětlování krok za krokem. Mluvit zřetelně, nahlas, pomalu.
Pohybově a řečově postižení a jedinci se specifickými poruchami učení a chování – bez omezení.
Mentálně postižení – nevhodné.
Obtížně vychovatelní – striktní hranice a pravidla při práci, kontrola činnosti.