Mraveneček - denní režim, výroba mýdla

Čas přípravy
10 - 20 minut
Čas realizace
1 hodina
Místo
místnost, klubovna
Roční období
celý rok
Počet účastníků
od 4
Hodnocení
     
Autor
Pionýr
Stav
Publikována
Vytvořeno
27. 8. 2014
Upraveno
15. 2. 2018
Věková kategorie
7 let - 8 let
Náročnost na materiál
Žádná
Výchovný program
Mláďátka a Zvířátka
Pracovní listy
Ano
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
Kompetence ke komunikaci
Kompetence sociální a personální
Kompetence pracovní

Cíle

Rozvoj těchto kompetencí: k učení, ke komunikaci, sociální a personální, pracovní.
Konkrétní cíl: Rozvíjení pracovních dovedností.

Motivace

Děti vnímají jako největší odměnu možnost pomáhat při vyrábění nebo když si něco samostatně vyrábí. Praktický výrobek mýdlo – nám tentokrát může posloužit i k podpoře správných hygienických návyků. Vlastnoručně vyrobené voňavé mýdlo může dětem pomáhat například při budování zásad mytí rukou.

Potřeby

Souprava na výrobu mýdla — nejlépe s granulovanou hmotou, horká voda (případně mikrovlnná trouba), plastové nádobky na odlití podle počtu dětí, ručník, papírové hodiny.
K tomuto metodickému listu je pracovní list T1A.

Provedení

Na úvod se naučíme novou veršovánku.
Pak si vyrobíme každý svoje mýdlo.
Nejprve musíme mýdlovou hmotu rozehřát ve vodní lázni, ideální teplota je tak 60°C. (Také se dá mýdlo rozehřát v mikrovlnné troubě. Pozor na opaření dětí – mýdlo z mikrovlnky je hodně horké, vře již po malé chvilce.) Při rozehřívání je tedy možné přidat nějaké koření (hřebíček, kousek skořice, esenciální oleje) nebo nějakou zvolenou drobnůstku (mušličku). Když je mýdlo kompletně rozpuštěné, vlijeme jej do vhodné formy a necháme vychladnout.
Při čekání na to než nám mýdlo ztuhne, si dnes budeme povídat o denním režimu.
Práce s pracovním listem Pokud máme na schůzce větší počet dětí, je vhodné pracovat ve skupinách a musíme počítat s tím, že se nám „výroba“ protáhne.
Pracovní list – Denní režim a počítání 1. Rozstříhej pracovní list na jednotlivé kartičky. Srovnej je tak, aby odpovídaly činnostem, které zpravidla děláš každý den. Možná ti některé chybí (čištění zubů vícekrát denně, procházka se psem, sledování Večerníčku v TV, maminčino čtení pohádky na dobrou noc…). Popovídejte si o každodenních činnostech.
2. Dokonči kostičky domina – dokresli puntíky nebo dopiš čísla.

Můžeme doplnit o hry dvojic či družstev:
Mýdlové závody
První hráč vyjme mokré mýdlo z misky. Nad hlavou podá mýdlo dalšímu v řadě. Poslední s ním běží vpřed a opět provede namočení ve vodě. Kterému družstvu se to podařilo nejdřív?
Obtížnější varianta: Mýdlo se musí přehazovat cca na 2m rozestupy.
Pane mravenče, kolik je hodin?
„Mravenec“ se otočí zády k ostatním hráčům. Ti stojí na opačném konci místnosti a volají: Pane Mravenče, kolik je hodin? mravenec se otočí čelem k nim a ukáže na hodinách: např. „dvě hodiny“. Děti pak postoupí o dva kroky směrem k mravenci a ten se znovu obrátí čelem ke zdi. Vše se opakuje a děti postupují o tolik kroků, kolik hodin mravenec ukáže.
(Děti samy vymyslely „je nula hodin“ – všichni předstírají spánek a hlasitě chrápou.) Nakonec však mravenec na otázku: Pane mravenče, kolik je hodin? Odpoví: Je čas k jídlu! A zažene ostatní na startovní čáru. Ten, koho chytí, se stává při příští hře mravencem.
Na závěr schůzky si každý vyklepne svoje mýdlíčko.
Tento metodický list pomáhá naplňovat Ideály Pionýra: Poznání (osvoj si dovednosti), Překonání (překonej své špatné návyky, buď tělesně zdatný) a Příroda (objevuj krásu a tajemství přírody).

Pozor na

Při mýdlových závodech pozor na úrazy! Pozor při manipulaci s horkou vodou a zahřátou mýdlovou hmotou (zejména z mikrovlnné trouby). Pokud přidáváte do mýdla přírodniny (např. pomerančovou kůru) – pozor na alergické děti.

Nabídková legenda

Mraveneček jednoho dne zabloudil do lidského obydlí, a protože ho „člověčí“ život zaujal, vypravoval vše svým zvířecím kamarádům — pomozte mu i vy s popisem vašich denních aktivit…
Pozdravy
Palec: Dobrý den, dobrý den, hrajeme si celý den.
Ukazovák: Dobré jitro, dobré jitro, ptáče z hnízda už vylítlo.
Prostředník: Dobré poledne, páni, přejem dobré chutnání.
Prsteník: Dobrý večer, dobrý večer, večerníček neuteče.
Malíček: Dobrou noc, dobrou noc, odpočineme si moc.

Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi

Děti s SPU nemusejí zvládat zapamatování celé úvodní veršovánky, v tomto případě ji nevyžadujte nebo využijte jinou básničku menšího rozsahu. Střihání obrázků z pracovních listů může některým dětem s nedostatečně vyvinutou jemnou motorikou dělat problémy, proto jim s prací pomozte. Dysgrafikům tolerujte zhoršený tvar čísel či nepravidelné puntíky na pracovním listu. Aktivity byly s úspěchem ověřeny i na autistických dětech.