Platná od 1. 1. 2025
Dětství je významným obdobím života člověka, v němž se překrývá působení několika základních socializačních institucí – především rodiny a školy. V současnosti výrazněji vstupují do výchovy dětí další (i komerční) instituce vyplňující jejich volný čas. Neformální výchova není živelná, bezobsažná či samoúčelná. Osobitými formami a metodami doplňuje výchovnou práci dalších zařízení a přispívá k rozvoji obecně respektovaných kompetencí. Spolková činnost, jak ji vnímáme v Pionýru, je pro ni jako stvořená.
Pionýrské hnutí vzniklo v polovině minulého století a bylo přirozeným výsledkem proměn společnosti. Čerpalo ze zkušeností generací vychovatelů, myslitelů, z praktických činností i z tradičních evropských a národních hodnot. Z nich vycházejí i dnešní Ideály Pionýra, které předáváme výchovnou prací dětem a mládeži. Vnímáme je jako mety, k nimž se přibližujeme. Uvědomujeme si také, že nežijeme ve vzduchoprázdnu, že nás obklopuje živoucí společnost řízená obecnými předpisy, které přijímáme jako pravidla chování, jimiž se musíme řídit. I to je zkušenost, již předáváme výchovnou prací dál, stejně jako postoj aktivního a odpovědného občanství.
Pionýrská činnost fungovala po desítky let zčásti na základě tradic a zvykových pravidel předávaných zkušenými vedoucími jejich nástupcům. V posledních letech však obecně sílí vnější tlak na stanovení standardů a pravidel v oblasti organizací dětí a mládeže. V Pionýru existují taková pravidla pro řadu podpůrných činností, dosud však nebyla závazně popsána pro naši činnost hlavní – výchovnou práci s dětmi a mládeží. Proto vznikla tato směrnice. Zásady v ní popsané vycházejí ze zmíněných tradic a zvyklostí našich oddílů, ze vzdělávacích a metodických materiálů Pionýra, z vnitřních předpisů, Stanov a Programu Pionýra i z obecně platných právních předpisů, jež se dotýkají naší činnosti.
Vymezení základních užívaných pojmů přispívá k lepšímu chápání a propojuje jednotlivé části směrnice. Stručně objasněné obsahy pojmů:
Dětský aktiv | dětští členové kolektivu, podílející se přiměřeně věku na řízení jeho činnosti, například prací v oddílové radě. |
Dobrovolník | osoba vykonávající prospěšnou činnost nad rámec svých povinností. |
Dohled/dozor (jde o dva obsahem na roveň postavené pojmy, přičemž pojem „dohled“ je obecně, „dozor“ je užíván zvlášť v oblasti školství) |
|
Ideály Pionýra | základní hodnoty, které předáváme výchovnou prací. Vnímáme je jako vodítka v konkrétních situacích, jako mety, k nimž se stále přibližujeme. |
Krizový plán (dříve traumatologický) | stanovuje jednoduchá a účelná opatření, která slouží k bezprostřední pomoci při mimořádných událostech, včetně uvedení čísel tísňového volání. |
Krizová situace | poměry ohrožující život, zdraví, majetek, životní prostředí, kulturní statky, nebo dokonce vnitřní bezpečnost státu a veřejný pořádek. Situaci nelze vyřešit běžnými postupy. |
Mimořádná událost | náhlý závažný stav či okolnost, která významně naruší normální běh činnosti a dochází k bezprostřednímu ohrožení zdraví či života, k narušení bezpečnosti, škodám na majetku či ohrožení životního prostředí. |
Pořadatel | subjekt zajišťující danou akci, tj. PS, KOP nebo Pionýr. |
Pionýrský pracovník | osoba zvolená nebo jmenovaná k výkonu dlouhodobé funkce. Jejich postavení určují Stanovy Pionýra, podmínkou volby či jmenování je členství ve spolku, odborná, morální, zdravotní způsobilost a bezúhonnost. Má odpovídající kvalifikaci stanovenou vnitřními dokumenty Pionýra. |
Prevence rizik | všechna opatření vyplývající z právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a z opatření spolku, která mají za cíl předcházet rizikům, odstraňovat je nebo minimalizovat působení neodstranitelných rizik. |
Programově-organizační zabezpečení (POZ) | dokument vymezující základní parametry akce (co, kdo, kdy, kde, proč, za kolik…) a způsob její prezentace, na jeho základě jsou akce schvalovány příslušnými orgány. |
Riziko |
pojem, kterým se rozumí kombinace pravděpodobnosti a rozsahu
možného zranění nebo poškození zdraví účastníka činnosti,
vystaveného při realizované činnosti jednomu nebo více
potencionálním zdrojům úrazů nebo ohrožení zdraví. Druhy:
|
Rizikové chování | chování, v jehož důsledku dochází k prokazatelnému nárůstu zdravotních, sociálních, výchovných a dalších rizik pro jedince nebo společnost. |
Rodič | osoba vykonávající rodičovskou odpovědnost, užívá se i pojem zákonný zástupce. Je to člověk, který má vůči dítěti povinnosti a práva daná rodičovskou odpovědností, většinou se jedná o otce a matku. |
Úraz | poškození zdraví nebo smrt účastníka, došlo-li k nim nezávisle na jeho vůli krátkodobým, náhlým a násilným působením zevních vlivů při činnosti nebo v přímé souvislosti s ní. |
Věkové kategorie | určují pro jaký věk a v jakých věkových rozmezích organizovat výchovu. |
Výchovné cíle | konkrétně rozpracovávají poslání Pionýra a vychází z naší představy lidí, kteří projdou pionýrskou výchovou (více Program Pionýra). |
Výchovné formy | ustálené užívané podoby činnosti. |
Výchovné metody | zobecněné, promyšlené a ověřené postupy, které slouží k řešení určitého typu problému a přispívají k dosažení stanoveného cíle. |
Výchovné nástroje | zahrnují širokou škálu konkrétních prostředků pro činnost – výchovné programy, soutěže, celostátní projekty a akce apod. |
Základní principy | nejobecnější požadavky, pravidla či zásady shrnující podstatné myšlenky, které jsou určující a příznačné všem podobám výchovné práce, veškeré činnosti. (Programové jsou vymezeny v Programu Pionýra.) |
Zřizovatel | je právní subjekt, který zřizuje své organizační jednotky. V tomto vztahu je například Pionýr k pionýrské skupině nebo pionýrská skupina k oddílu či klubu. |
Prvotními dokumenty pro směrnici o hlavní činnosti jsou: Stanovy Pionýra a Program Pionýra.
Materiály, které mají přímou vazbu a souvislost, jsou především:
V Pionýru vnímáme dětství jako svébytné a plnohodnotné období života a přispíváme k tomu, aby ho děti prožívaly šťastně, s úměrnou citovou, rozumovou, tělesnou i pracovní zátěží. Z toho vychází obsah činnosti a stanovené výchovné cíle, formy a metody práce užívané v pionýrských kolektivech. Bohatá a zajímavá činnost je navíc i předpokladem bezpečného prostředí, protože nevytváří prostor pro rizikové situace plynoucí z neorganizovanosti a nudy.
Výchovné působení je složitý proces, na který má vliv aktuální situace ve společnosti, pedagogicko-psychologické zákonitosti vývoje osobnosti dítěte, sociální prostředí, množství volného času dětí i pionýrských pracovníků, místní tradice či přírodní podmínky. Situaci ovlivňují též roční období, existence klubovny, velikost obce… - to vše vytváří určité předpoklady a možnosti pro naši činnost. Náměty a postupy nelze mechanicky přejímat bez jejich přizpůsobení reálným podmínkám.
Východiskem pro tvorbu obsahu činnosti Pionýra je naše pojetí dítěte a výchovy:
Ideály Pionýra jsou základním hodnotovým rámcem, který určuje hlavní cíle. Při tvorbě praktického obsahu činnosti je nutné stanovovat konkrétní výchovné cíle.
Podmínky členství popisují Stanovy Pionýra. Při výchovné práci se členy zohledňujeme jejich věkové kategorie od nejmladších přes dospívající až po dospělé členy. Nespornou výhodou práce se členy je možnost dlouhodobého a individuálního výchovného působení.
Účast na činnosti Pionýra není podmíněna členstvím. Nečlenové se do ní zapojují hlavně prostřednictvím volnočasových klubů a otevřených akcí. Nečlenům je otevřena i velká část dalších aktivit Pionýra, včetně táborů – to umožňuje výchovné působení v rozsahu výrazně přesahujícím hranice členské základny.
Dobré vazby Pionýra s odbornou veřejností (zástupci státních a vzdělávacích institucí) jsou prospěšné pro další rozvoj činnosti Pionýra i pro utváření dobrého obrazu našeho spolku ve společnosti (viz statut uznané NNO).
Pionýr cílevědomě užívá soustavu vzájemně se ovlivňujících a provázaných složek tvořících „pionýrskou metodu“, vymezenou v Programu Pionýra („Kdo jsme“). Jde o ucelený způsob práce, jehož uplatnění zajistí dosažení výchovných cílů (příkladným provedením jsou výchovné programy) a současně odlišuje pionýrskou činnost od náplně jiných institucí působících v oblasti neformální výchovy. Jejími klíčovými složkami jsou:
Obecné pedagogické metody využívá vedoucí oddílu či klubu dle konkrétní potřeby a stanoveného cíle. Zvláštní důraz musí klást na vlastní osobní příklad a jednotu slov a činů.
Pro naši činnost se nabízí množství postupů. Při jejich výběru klademe důraz na aktivitu, přiměřenost, respektování názorů dítěte, samostatnou práci a rozvoj týmu.
Dalšími prvky dotvářejícími atmosféru pionýrské činnosti jsou dobrodružství, romantičnost, fantazie, poetika, kamarádství a další.
Činnost Pionýra stojí na soustavné práci dobrovolníků. Jde většinou o členy spolku, kteří v oddílech vyrostli, ztotožnili se s Programem a Ideály Pionýra. Další dobrovolníci (i nečlenové spolku) se podílejí na zajišťování činnosti nepravidelně (ne vždy se jedná o přímou práci s dětmi).
S dobrovolníky na pionýrské skupině je nutné pracovat systematicky už od instruktorského věku. Pomáhat jim v hledání vlastního směřování a oblasti působení, ať už se jedná a přímou práci s dětmi nebo podpůrné činnosti, včetně vnímání spoluodpovědnosti za dění v celém spolku a možnosti působit i mimo mateřskou PS.
Dobrovolníci podílející se na zajištění výchovné činnosti mají právo:
Dobrovolníci podílející se na zajištění výchovné činnosti jsou povinni:
Obdobné povinnosti se přiměřeným způsobem vztahují na další dobrovolníky zajišťující činnosti Pionýra. I oni mohou být dětem osobním příkladem, proto je nezbytné: dodržovat stanovená pravidla, hospodárně zacházet se společným majetkem, dbát na pravidla bezpečnosti… - neboť i oni, třebaže zprostředkovaně, se podílejí na výchovném působení.
Vedoucí oddílu, klubu, akce, případně další pověření pracovníci mají povinnost seznámit se s dostupnými informacemi o zdravotním stavu účastníků činnosti a těmto skutečnostem přizpůsobit jejich individuální zapojení do činnosti.
U akcí pro děti je nezbytné zajistit:
|
|
Vždy je nutné předcházet vzniku požáru nebo výbuchu. Vznikne-li požár, bránit jeho šíření, chránit osoby, zvířata a majetek. Pro to je nezbytné:
Obecně jsou krizové situace definovány jako neobvyklé a výjimečné stavy (od stavu nebezpečí nebo nouzového stavu až po stav ohrožení státu) vyžadující nestandardní řešení. Podrobnější informace o krizových situacích a mimořádných událostech obsahuje příloha IV.5.
Ty jsou označovány pojmem mimořádné události. K jejich vzniku může vést i časová tíseň, silné emoční zážitky a podobně. Podrobnější informace o krizových situacích a mimořádných událostech obsahuje příloha IV.5. Platí, že po vyřešení mimořádné události je nezbytné ji vyhodnotit a v případě potřeby provést tematicky zaměřené mimořádné doškolení.
Pořadatel akce zajistí, aby s ohledem na druh a rozsah činnosti byly vytvořeny podmínky pro včasné poskytnutí první pomoci a lékařského ošetření při úrazech a náhlých onemocněních. Na vhodných místech umístí seznam telefonních čísel zdravotnických zařízení, včetně zdravotnických zařízení zajišťujících dopravu raněných a nemocných, a rovněž lékárniček6) první pomoci s potřebným vybavením7). O provedených opatřeních informuje kromě pionýrských pracovníků i dětské členy. Rovněž zajistí, aby se zásadami poskytování první pomoci byli seznámeni pracovníci zajišťující činnost. Dále k aktivnímu zájmu o poskytování první pomoci vede i ostatní členy a rozšiřuje jejich povědomost o ní. Opatření k zajištění první pomoci provede pořadatel i při akcích konaných mimo prostory běžné činnosti, zejména přítomností dostatečného počtu proškolených osob. Rozsah vybavení prostředky pro poskytnutí první pomoci při zotavovací akci stanovuje obecný právní předpis7).
Podle závažnosti úrazu a s ohledem na věk zraněného, případně další okolnosti, zajistí pobočný spolek jeho doprovod do zdravotnického zařízení a zpět nebo domů. O události a provedených opatřeních informuje neprodleně rodiče zraněného. Doprovodem může být pouze zletilá osoba plně způsobilá k právním úkonům.
Výchovné formy jsou ustálené podoby činnosti, které užíváme:
Každá z forem je příležitostí k rozvoji členů, oddílu či PS, k užívání pionýrské metody, k podpoře vztahů a přátelské atmosféry, k rozšiřování povědomí o Pionýru. Vždy volíme takovou formu, která nejlépe naplňuje výchovné cíle Pionýra a oddílu či PS.
Krátkodobou schůzkou rozumíme pravidelně se opakující organizovanou aktivitu zpravidla v rozsahu 1-2 hodiny.
Zřizovatel jmenuje vedoucího oddílu (klubu, družiny) a další pracovníky s ohledem na charakter činnosti výchovné jednotky a počet členů nebo účastníků činnosti.
Organizační a personální zajištění činnosti oddílu (klubu) a družin řeší Stanovy Pionýra. Kvalifikační předpoklady stanoví Směrnice pro přípravu a vzdělávání v Pionýru.
Dokumentace je uložena u vedoucího výchovné jednotky a jejího zřizovatele po dobu vyplývající z obecně platných právních předpisů. Závazná dokumentace zahrnuje:
Jednodenní akcí rozumíme akci konanou nad rámec krátkodobých schůzek, zpravidla celodenního rozsahu.
Pořadatel stanoví řád akce, pokud to vyhodnotí jako potřebné. S ním jsou včas a vhodnou formou seznámeni všichni účastníci akce, u dětí i jejich zákonní zástupci. Hrubé nebo opakující se porušení těchto pravidel může být potrestáno i vyloučením z akce.
Pořadatel jmenuje vedoucího akce a další pracovníky (k zajištění programu, zdravotní péče, hospodaření a stravování) s ohledem na charakter akce, její rozsah a počet účastníků. Minimální personální zajištění akce musí být dvě osoby.
Vedoucím akce může být pouze člen spolku starší 18 let s „Kvalifikací oddílového vedoucího“ nebo „Vedoucího dětského kolektivu“ (blíže Směrnice pro přípravu a vzdělávání v Pionýru). Druhá osoba musí být starší 15 let a mít minimálně kvalifikaci „Pionýrské minimum“.
Dokumentace akce je uložena v době přípravy a průběhu u vedoucího akce, případně u pořadatele akce, po skončení a vyhodnocení se ukládá u pořadatele po dobu vyplývající z obecně závazných právních předpisů. Závazná dokumentace zahrnuje:
Vícedenní pobytovou akcí rozumíme pobytovou akci v trvání od 2 do 5 dnů.
Pořadatel akce stanoví řád a denní režim akce, pokud to vyhodnotí jako potřebné. S těmito zásadami jsou včas a vhodnou formou seznámeni všichni účastníci akce, u dětí i jejich zákonní zástupci. Hrubé nebo opakující se porušení těchto pravidel může být potrestáno i vyloučením z akce.
Pořadatel jmenuje vedoucího akce a další pracovníky (k zajištění programu, zdravotní péče, hospodaření a stravování) s ohledem na charakter akce, její rozsah a počet účastníků. Minimální personální zajištění akce musí být dvě osoby starší 18 let.
Vedoucím akce může být pouze člen spolku starší 18 let s „Kvalifikací oddílového vedoucího“ nebo „Vedoucího dětského kolektivu“ (blíže Směrnice pro přípravu a vzdělávání v Pionýru).
Druhá osoba starší 18 let musí mít minimálně kvalifikaci „Pionýrské minimum“.
Dokumentace akce je uložena v době přípravy a průběhu u vedoucího akce, případně u pořadatele akce, po skončení a vyhodnocení se ukládá u pořadatele po dobu vyplývající z obecně závazných právních předpisů. Závazná dokumentace zahrnuje:
Tábor je vícedenní pobytová akce v trvání 7 a více dnů, které se účastní děti do 18 let. Jeho pořadatelem může být Pionýr nebo jeho pobočný spolek.
Dle typu pobytu:
Dle ročního období:
Druhy táborů se mohou prolínat. Například všechny uvedené mohou být tuzemské i mezinárodní… Ze zvoleného typu tábora vždy vyplývá řada vlivů, které je třeba při jeho přípravě uvážit.
Táborová dokumentace je uložena v době přípravy a průběhu u vedoucího tábora, případně u pořadatele tábora. Pokud to charakter dokumentace umožňuje, může být vedena i v elektronické podobě. Po skončení a vyhodnocení tábora je uložena u pořadatele po dobu vyplývající z obecně závazných právních předpisů. Závazná dokumentace zahrnuje:
Tábory mohou vést další dokumentaci plynoucí například ze zvyklostí určitého pobočného spolku.
Zpravidla jednodenní akce, určené pro cílovou skupinu nečlenové, mohou se jich však účastnit i pionýři, účast obvykle není předem potvrzována. Konají se především za účelem propagace činnosti spolku na všech úrovních a také jako příspěvek do společenského dění v místě působení.
Dokumentace akce je uložena v době přípravy a průběhu u vedoucího akce, případně u pořadatele akce, po skončení a vyhodnocení se ukládá u pořadatele po dobu vyplývající z obecně závazných právních předpisů. Pokud to charakter dokumentace umožňuje, může být vedena i v elektronické podobě. Závazná dokumentace zahrnuje:
Pro efektivní podporu hlavní činnosti přímo zajišťované především v pionýrských oddílech a klubech zřizuje Pionýr (hlavní spolek) pobočné spolky, jimiž jsou krajské organizace Pionýra, pionýrské skupiny a pionýrská centra.
Pionýr (a pobočné spolky) spravují orgány ustavované a vymezené Stanovami Pionýra. Obsahově ve své práci vycházejí především z Programu Pionýra a ze závěrů a usnesení vrcholných jednání. Dále jsou rozvedeny jejich úkoly s vazbou na tuto směrnici.
Předpokládá se, že výběr funkcionářů do orgánů hlavního a pobočných spolků probíhá především na základě jejich morálních a odborných předpokladů pro výkon konkrétní funkce, za splnění podmínek Stanov Pionýra.
osobně zodpovídá za pravidelnou výchovnou činnost oddílu/klubu a družin, plánuje činnost oddílu/klubu a vyhodnocuje ji, vede povinnou dokumentaci oddílu/klubu. Zajišťuje přiměřený stav členské základny oddílu. Udržuje tradice a rituály oddílu a staví na nich. Zabezpečuje prostorové a materiální podmínky pro činnost oddílu/klubu. Vytváří podmínky pro osobní rozvoj a průběžné zapojování dalších výchovných pracovníků (zástupce vedoucího, instruktor, vedoucí družiny) do plánování, organizace a hodnocení činnosti oddílu/klubu. Jejich činnost, zejména v případě vedoucích družin, pravidelně kontroluje a poskytuje jim zpětnou vazbu. Vyhledává mezi členy oddílu potenciální instruktory a vedoucí družin a postupně je systematicky (i před dovršením 15 let) zapojuje do organizace činnosti.
Ve spolupráci s vedením oddílu a dětským aktivem spolurozhoduje o přijímání členů oddílu. Zajišťuje péči o svěřený majetek používaný pro činnost a formulaci požadavků pro zajištění činnosti pro další období. Z titulu své funkce je členem rady PS (rady oddílů při KOP), v níž zastupuje a hájí zájmy svého oddílu/klubu.
stanovuje plán práce pionýrské skupiny s ohledem na potřeby členů a výchovných jednotek a následně ho vyhodnocuje. Při schvalování rozpočtu dbá zejména na potřebu zajištění hlavní činnosti spolku. S ohledem na velikost pionýrské skupiny do vedení PS volí členy se zodpovědností za činnost oddílů, péči o pionýrské pracovníky a jejich rozvoj, za práci s neorganizovanými dětmi a mládeží a celoskupinové akce.
řídí se jednacím řádem, skládá se ze všech členů pionýrského centra starších 15 let, plánuje a hodnotí činnost pobočného spolku, schvaluje rozpočet a účetní závěrku, a především volí vedoucího a hospodáře pionýrského centra.
S ohledem na velikost KOP pro tyto oblasti případně ustavuje pracovní skupiny.
je-li zřízena, zajišťuje spolupráci oddílů evidovaných při KOP vzájemně i s orgány KOP, při rozhodování o využití rozpočtem KOP určených prostředků dbá zejména na zájem dětských členů.
dbá především na zajištění souladu obsahu vzdělávání s výchovnými principy spolku. Jeho členové při přípravě kurzů vybírají formy blízké činnosti spolku s ohledem na zvláštnosti studijních skupin (jejich věkové složení, úroveň vzdělání, délku praxe apod.).
stanovuje rozsah a cíle hlavní činnosti, určuje základní směry rozvoje spolku na další období a hodnotí činnost, volí orgány na úrovni hlavního spolku, mění základní dokumenty spolku.
Při schvalování rozpočtu směřuje přednostní podporu k přímé výchovné práci.
řeší případné spory ve spolku v rozsahu stanoveném Stanovami Pionýra a dalších vnitřních předpisů. Je oprávněna vydávat závazný výklad Stanov a vnitřních směrnic.
je poradním orgánem, který slouží především k přenosu informací mezi hlavním spolkem a krajskými organizacemi a dále na PS/PC a naopak, ke koordinaci činností mezi hlavním a pobočnými spolky, k efektivnějšímu řízení spolku jako celku.
V Pionýru je prvořadá celoroční systematická práce s dětmi a mládeží (dle § 53) s ohledem na její zásadní výchovný dopad na jedince. K ní je přednostně směřována veškerá podpora. Všechny další činnosti jsou realizovány pouze ku prospěchu činnosti hlavní.
Ideálním stavem pro dosažení pravidelné a systematické celoroční práce s dětmi a mládeží je mít pravidelné krátkodobé schůzky oddílu (družin) jedenkrát týdně v délce jedné až dvou hodin (v závislosti především na věku účastníků) v průběhu školního roku. Tyto schůzky pak doplňovat jednodenními a vícedenními akcemi (výlety a výpravy). Celoroční činnost oddílu je pak obvykle zakončena pionýrským táborem.
Pionýrské skupiny jsou povinny vytvářet podmínky pro pravidelnou činnost svých oddílů.
Pionýrské skupiny i pionýrská centra, které se dostávají do potíží a hrozí, že nebudou naplňovat podmínky pro svoji existenci, by se měly pokusit svoji situaci řešit včas a obrátit se s žádostí o pomoc do spolku. K tomuto účelu jsou primárně určeny územně příslušné krajské organizace Pionýra. Lze se však obracet i na ostatní pobočné spolky nebo hlavní spolek.
Pionýrské skupiny, které stanovenou dobu nejsou schopny naplňovat alespoň minimální podmínky pro svoji existenci by se měly změnit na Pionýrská centra a dále vyvíjet činnost podle jejich pravidel, kde není vyžadována pravidelná činnost. Postupy změny mezi PS a PC jsou stanoveny vnitřní směrnicí spolku.
Řízení výchovné činnosti probíhá ve čtyřech nezbytných fázích: plánování, organizování, kontrola, hodnocení.
Výkonný výbor České rady Pionýra se zmocňuje ke schvalování příloh této směrnice, k jejich úpravám a rušení.
Směrnice nabytím účinnosti ruší platnost Směrnice o hlavní činnosti č. 43/2023 RVP ze dne 26.11. 2023.
Směrnice o hlavní činnosti nabývá platnosti schválením a účinnosti k 1. 1. 2025.