Dobrodružství na míru
Akce pro veřejnost Akce pro veřejnost Oddíly a kluby Oddíly a kluby OPRAVDU DOBRÝ ODDÍL OPRAVDU DOBRÝ ODDÍL
Přihlásit se
NAVIGACE: Inspiruj se / Hry a aktivity / Sovík a historie (Rytíř)

Osvědčilo se nám

Chcete plstit ovčí rouno a nemáte podložku? Stačí polystyrénový tácek od zeleniny.

Další...

Náhodná hra

Kuchaři

Více...
 

Sovík a historie (Rytíř)

Čas přípravy Čas realizace Místo Roční období Počet účastníků
Čas přípravy Čas realizace Místo Roční období Počet účastníků
1 hodina 45 minut – 1 hodina místnost, klubovna celý rok od 2

AutorPionýr
Vytvořeno27. 8. 2014, 13.36
Upraveno27. 3. 2015, 17.04
Klíčová slovapověsti, historie, rytíř, C2, Člověk a společnost, Sovík, Mláďátka a Zvířátka
Věková kategorie nejmenší – 7 let
(předškoláci – 1. třída)
Typ aktivitypoznávací, oddílová schůzka
Náročnost na materiálstřední
Výchovný programMláďátka a Zvířátka
Pracovní listyAno
Klíčové kompetence Ke komunikaci
Sociální a personální
Občanská
Hodnocení
Zatím nehodnoceno.
Pro hodnocení se přihlaste.

Cíle

Rozvoj těchto kompetencí: ke komunikaci, sociální a personální, občanská.

Konkrétní cíl: Vytváří si povědomí o pověstech nejbližšího okolí (obce, kraje). Vede k zamyšlení nad plynutím času (minulost – současnost – budoucnost).

Motivace

Nejmladší děti zpravidla nevnímají čas zcela správně. Co bude, či bylo, spadá do období několika dnů. Přesto se budeme pokoušet rozšířit jejich obzor. Využijeme proto jejich kladného vztahu k výtvarným a dalším aktivitám. Můžeme na nich ukázat, že se jedná o výsledky práce z minula.

Potřeby

Vytištěný text místní pověsti (např. kniha, kronika, internet…) nebo film s historickou tematikou pro děti (např. Ať žijí duchové…). Pomůcky pro ztvárnění pověsti dle vlastního uvážení (lze vyrobit předem i vlastní dřevěné meče či kulisy pro divadlo atd.), digitální fotoaparát.

Provedení

Pozor! Některá slova z pověstí mohou být pro děti neznámá – archaismy, historismy – proto jejich významy vždy pečlivě vysvětlete).

Po převyprávění úvodní pověsti a následném povídání o ní (po zhlédnutí filmu) je možné tuto pověst ztvárnit za pomoci dětí. Je na uvážení vedoucího, jakou formu zvolí. Nabízí se například:

• výtvarně (nakreslit výjev, vymodelovat postavu);

• dramaticky (zahrát divadlo);

• zachytit na fotografii tzv. živý obraz.

Je nutné si předem připravit potřebné pomůcky v závislosti na vybrané formě ztvárnění pověsti.

Při pořizování fotodokumentace si můžeme s dětmi povídat o tom, že i dnešní schůzka se jednoho dne stane historií, a proto fotografie ukládáme do oddílových fotoalb a kronik (nezapomeňte dětem vysvětlit, co toto slovo vlastně znamená). Můžeme podpořit fotografií oddílového vedoucího z vlastního dětství.

Pracovní list – Rytíř

1. Dej do kroužku, jakým způsobem se rytíř přepravuje.

2. Vystřihni a dolep, co patří do ruky rytíři.

3. Domaluj erb (znak města, obce, oddílu, vlastní návrh).

Tato aktivita přibližuje Ideál Pionýra: Paměť.

Nabídková legenda

Sovík si prohlíží svoji knihovnu a našel knihu s pověstmi. A teď vám ji převypráví.

Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi

Dětem s SPU poskytněte pro splnění pracovního listu delší časový úsek – dejte jim dostatek prostoru, aby o všech bodech přemýšlely – buďte vždy nablízku, kdyby dítě potřebovalo poradit či něco vysvětlit.

Pro nadané: Je možné pohovořit o časové posloupnosti například u zbraní a dopravy (středověk, husitství, novověk).

Ale pozor na jedince s oslabeným vnímáním času/časového sledu (minulost, přítomnost, budoucnost)! Přistupujte k nim vstřícně a povzbuzujte je ke správnému myšlení – někdy je potřeba opravdu pedagogického mistrovství.


Soubory

Diskuse

Pro přidání příspěvku se přihlaste.